Volledig scherm
De voorbereidingen voor de aanleg van een vak met zonnepanelen op de N401 begonnen een jaar geleden. © Marnix Schmidt

Proef met zonneweg in Kockengen stopt na een jaar; provincie zet in op zonnepanelen in fietspad

De proef met de zonnepanelen op de N401 in Kockengen leverde veel waardevolle informatie op over rendement en toepasbaarheid van zonnepanelen, maar stopt een jaar eerder. De provincie Utrecht wil nu zonnepanelen in een fietspad plaatsen.

De energiemat in Kockengen bestaat uit 48 zonnepanelen. De mat is in mei 2018 aangebracht op één rijstrook over een lengte van 20 meter, met een totale oppervlakte van 50 m². De proef was bedoeld voor twee jaar, maar de mat wordt op donderdag 16 mei -na één jaar-  verwijderd.  

Dit gebeurt met het oog op de verkeersveiligheid, legt provinciewoordvoerder Clara  van Foreest uit. ,,De stroefheid van de zonnepanelen is door slijtage minder geworden en dat levert gevaar voor het verkeer op. Dat zou door de producent hersteld kunnen worden, maar de test is geslaagd en heeft veel informatie opgeleverd. We gaan daarom geen nieuwe zonnematten neerleggen, ook omdat de weg dan een tijd niet beschikbaar is.”

Ter illustratie:  op het wegdek van de N401 is in de winter van 2018-2019 25 keer zout gestrooid en 12 keer sneeuw geschoven. Het werk van de schuifmachines en strooiauto’s leidde niet tot schade aan de zonnepanelenmat. De stroefheid van de bovenkant nam wel verder af en de voegen tussen de panelen begonnen los te raken. Hierdoor raakte de mat op een aantal plaatsen los. Op basis van de resultaten uit deze proef heeft de fabrikant inmiddels een verbeterde coating en voegvulling ontwikkeld. Dit wordt nu getest op een nieuw proefvak van Rijkswaterstaat, een parkeerstrook langs de A2.

Tevreden

Na één jaar heeft de mat in Kockengen circa 2.200 kWh opgeleverd. Volgens Van Foreest is dat een opbrengst die tevreden stemt, ondanks dat het veel minder is dan wanneer dezelfde panelen op een dak hadden gelegen die goed naar de zon staat. ,,Panelen op de weg liggen nu eenmaal horizontaal en dat is minder gunstig. Bovendien rijdt er regelmatig verkeer overheen. Ideaal is het dus niet, maar alle opgewekte schone energie is winst.”

Uit cameraonderzoek blijkt dat er in dat jaar geen sprake is geweest van afwijkend verkeersgedrag bij het benaderen van of rijden over de mat. Het rijden over de panelen maakt wel meer geluid, namelijk 1,3 decibel meer dan op de weg zonder mat. Daar moet nog wat aan gebeuren om een weg met zonnepanelen ook in bewoond gebied acceptabel te maken, zegt Van Foreest.

Schade

Na een jaar praktijkervaring blijkt dat het Franse product potentie heeft, maar ook nog verder moet worden ontwikkeld en getest voor autowegen. In afwachting  van verbeteringen heeft de provincie Utrecht plannen om zonnepanelen in de verharding van een fietspad te verwerken. Daar zijn de risico’s op schade geringer omdat er geen zwaar verkeer op rijdt en is er geen sprake van geluidhinder. De provincie denkt ook dat er geen kans zal zijn op verminderde verkeersveiligheid.

  1. Kasteel Amerongen gaat voor zuinig energielabel na toekennen miljoenensubsidie

    Kasteel Amerongen gaat voor zuinig energiela­bel na toekennen miljoenen­sub­si­die

    De vlag hangt letterlijk uit bij Kasteel Amerongen want ze hebben net twee miljoen euro gekregen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Voor directeur Herman Sietsma mag de vlag drie keer uit: vanwege de subsidie, de erkenning dat Kasteel Amerongen iconisch Nederlands erfgoed is en voor de tientallen vrijwilligers die de bevestiging van de minister hebben dat ze heel belangrijk werk doen.