De snelheidsverlaging overdag tot maximaal 100 kilometer per uur op snelweg biedt ruimte voor woningbouw.
Volledig scherm
De snelheidsverlaging overdag tot maximaal 100 kilometer per uur op snelweg biedt ruimte voor woningbouw. © ANP

Snelheidsverlaging geeft weer lucht aan vastgelopen woningbouw in provincie Utrecht

De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 kilometer per uur op de snelwegen maakt nieuwe woningbouwprojecten in de provincie Utrecht mogelijk. Sinds deze week kunnen bij de provincie na bijna een jaar van stilstand weer vergunningen worden aangevraagd om te bouwen.

De vergunningaanvragen voor bouw- en infrastructuurprojecten kwamen vorig jaar mei stil te liggen, nadat de Raad van State oordeelde dat het stikstofbeleid van het kabinet niet deugde. Door tal van maatregelen te nemen is dit beleid deels gerepareerd en is er weer enige ruimte voor woningbouw en de aanpak van wegen.

Quote

Om de Utrechtse woningopga­ve te realiseren is meer stikstof­ruim­te nodig. We blijven daarover in nauw overleg met het rijk

Rob van Muilekom, gedeputeerde

Doordat er overdag minder hard wordt gereden op de Nederlandse snelweg slaat er minder stikstof neer in de natuur. De stikstofruimte die zodoende ontstaat, kan gebruikt worden voor woningbouw en infrastructurele projecten.  Voor de provincie Utrecht betekent dat volgens gedeputeerde Hanneke Bruins Slot  (CDA, natuur en milieu) dat ‘op korte termijn de noodzakelijke woningbouwprojecten mogelijk zijn’.

Het gaat om projecten die vorig jaar juni zijn vastgelegd in de woondeal, die zestien Utrechtse gemeenten samen met rijk en provincie sloten. Na twee weken mogen ook grote bouwprojecten die niet in deze woondeal staan, worden ingediend. Projecten uit de woondeal zijn onder meer de Merwedekanaalzone in de stad Utrecht en Rijnhuizen (het gebied rond fort Jutphaas) in Nieuwegein.

Natuur

De stikstofruimte die vrijkomt door verschillende maatregelen, wordt bijgehouden in een stikstofregistratiesysteem. Hier kunnen provincies gebruik van maken voor het verlenen van vergunningen aan woningbouwprojecten. De vrijgekomen ruimte kan voor maximaal 70 procent gebruikt worden voor vergunningen. De overige 30 procent wordt niet gebruikt en komt ten goede aan de natuur.

De snelheidsverlaging op de snelwegen levert niet voldoende ruimte om alle Utrechtse woningbouwplannen te van de grond te krijgen, zegt PvdA-gedeputeerde Rob van Muilekom (PvdA, wonen). Volgens hem zijn er meer landelijke maatregelen nodig. ,,Om de Utrechtse woningopgave te realiseren is meer stikstofruimte nodig. We blijven daarover in nauw overleg met het rijk.”