Volledig scherm
Plannen voor de herinrichting van de Maliebaan vallen niet goed bij de ondernemersvereniging . De huidige autobaan moet een wandelpromenade worden waar ook fietsers overheen mogen . © Foto Ruud Voest

Stem D66 bepalend in discussie over herinrichting Maliebaan

De stem van D66 is doorslaggevend bij de herinrichting van de statige Utrechtse Maliebaan. Twee dagen voordat de plannen opnieuw op de agenda van de gemeenteraad staan, is de partij er volgens raadslid Susanne Schilderman nog niet uit.

Na jarenlang gesteggel komt deze maand een eind aan de discussie over herinrichting van de Maliebaan. Donderdag buigt een commissie van de gemeenteraad zich opnieuw over de laatste twee plannen (Variant 3+ en Plan B) die voorliggen. Een week later volgt een definitief raadsbesluit.

Het college van burgemeester en wethouders is voor Variant 3+, waarin de middenbaan wordt ingericht als wandel- en fietspromenade en het autoverkeer over de ventwegen gaat rijden. In Plan B dat op steun van veel bewoners kan rekenen, wordt de middenbaan ingericht als fietsstraat waarin de auto te gast is. Dit voorkomt veel extra autoverkeer op de ventwegen waaraan de woningen liggen.

Vragen

Coalitiepartijen GroenLinks en ChristenUnie steunen het voorstel van het college. De oppositie is verdeeld. De stem van de derde coalitiepartij D66 is doorslaggevend. Maar deze partij is er nog niet uit, zegt raadslid Schilderman. ,,We hebben nog de nodige vragen. Die gaan we donderdag aan de wethouder stellen.’’

D66 worstelt met name met inrichting van het kruispunt Maliebaan, Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Volgens Schilderman is het belangrijk dat fietsers hier niet worden opgehouden door verkeerslichten. Uit een onafhankelijk onderzoek blijkt dat in beide plannen voor de herinrichting zonder verkeerslichten kan worden gewerkt. 

Fietsstraat

Een andere vraag is of de Maliebaan ‘succesvol’ kan worden ingericht als fietsstraat. Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng betwijfelt dat. Alleen als de weg zo wordt aangepast dat auto’s niet harder rijden dan 20 km/uur zou dat mogelijk zijn. ,,De inrichting hiervan is echter een complexe opgave’’, aldus het onderzoeksbureau. Bewoners bestrijden dit en denken dat bijvoorbeeld met drempels de gewenste snelheidsverlaging behaald kan worden.

Gisteren liet wethouder Van Hooijdonk (GroenLinks, mobiliteit) de gemeenteraad weten dat het bewonersplan voor de Maliebaan een half miljoen tot een miljoen euro goedkoper uitvalt dan het plan van het college. Volgens D66-raadslid Schilderman zal dat verschil niet meespelen in de afweging van haar partij. ,,De veiligheid van voetgangers en fietsers staat voor ons voorop.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.