Volledig scherm
PREMIUM
Een tunnel graven met een tunnelboormachine levert volgens technicus Martijn Leijten de minste risico's op, maar is wel zeer kostbaar. © ANP/fotomontage AD

Tramtunnel door Utrechtse binnenstad: kan dat (technisch) eigenlijk wel?

tram onder de neudeEen tramtunnel van één kilometer lang door de Utrechtse binnenstad, ónder de Neude door, zoals een mobiliteitslobby bepleit? Een mooie droom of realiteit? Het is zeker niet onmogelijk volgens technisch bestuurskundige Martijn Leijten, maar de aanleg brengt wel grote technische en financiële risico’s met zich mee. Nog even afgezien of er voor zo’n plan politiek draagvlak is, na het Uithoflijndebacle.

Poll

Een tramtunnel van één kilometer lang door de Utrechtse binnenstad, ónder de Neude door: goed idee?

  • Ja (58%)
  • Nee (42%)
1332 stemmen

Den Haag heeft er slechte herinneringen aan: een bootje dobberend op een oneindige watervlakte. Gaten in de weg op de Kalvermarkt. Hulpeloze blikken van de Haagse stadsbestuurders. Die beelden staan voor altijd in het collectieve Haagse geheugen gegrift. Dat een tunnel graven hópeloos mis kan gaan, bewijst de aanleg van Haagse tramtunnel, die na heel veel problemen uiteindelijk in 2004 werd opgeleverd.

Martijn Leijten, docent aan de TU Delft, deed onderzoek naar dit tunnelproject, dat enigszins vergelijkbaar is met het voorstel dat de mobiliteitsalliantie woensdag voor Utrecht deed. ,,De Haagse tunnel, van zo’n 1250 meter, loopt door de binnenstad onder een route waar bovengronds geen plaats was voor een tram of iets anders. Het plan voor Utrecht klinkt in die zin wel logisch.”