Uithoflijn, Noord/Zuidlijn, Hoekse Lijn: allemaal miljoenen duurder dan gepland én vertraagd – maar waarom eigenlijk?
VRAAG MAAR RAAKDe Amsterdamse Noord/Zuidlijn wordt mogelijk doorgetrokken naar Schiphol en ook Utrecht is in de toekomst misschien twee nieuwe tramlijnen rijker, bleek afgelopen week. De aanleg van dit soort tram- en metrolijnen gaat vaak niet zonder slag of stoot: de projecten vallen met regelmaat miljoenen euro’s duurder uit en duren járen langer dan gepland. Waarom eigenlijk?
Delen per e-mail
Elke week beantwoordt Emma Thies in de rubriek Vraag Maar Raak een vraag over een economisch onderwerp. Deze week: waarom is de aanleg van tram-/metrolijnen altijd vertraagd (én een stuk duurder dan gepland)? Ook een vraag? Mail e.thies@ad.nl
Als het aan de gemeente Utrecht ligt is de regio in de toekomst niet alleen een nieuw Intercitystation, maar ook twee nieuwe tramlijnen rijker: de gemeente vroeg hiervoor 2,1 miljard euro aan. Dat terwijl de vorige tramlijn nog ‘wankelt’: de Uithoflijn (een sneltramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof) rijdt sinds 2019, maar het doortrekken van de verbinding naar Nieuwegein en IJsselstein gaat niet bepaald van een leien dakje.
De aanleg van de Uithoflijn bleek een zware bevalling: de lijn was niet alleen vertraagd, maar viel ook 84 miljoen euro duurder uit dan gepland. Sterker nog: de Utrechtse sneltram is (met bijna een half miljard euro aan kosten) een van de duurste tramlijnen ter wereld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE Demonstranten tegen avondklok weggestuurd op Jaarbeursplein en politie deelt boetes uit aan automobilisten
De politie heeft zaterdagavond en -nacht ongeveer op de provinciale wegen in Midden-Nederland ongeveer honderd bekeuringen uitgeschreven voor het overtreden van de avondklok. -
VIDEO Bierbezorger of illegale feestganger? Man met 13 kratten bier in de auto vliegt uit de bocht
Twee mannen en een vrouw zijn zaterdagavond in Breukelen met een auto vol kratten bier op de kop beland. -
PREMIUM
VRAAG MAAR RAAK Wat gaan we in Nederland eigenlijk merken van de Brexit?
De Brexit nadert. Hoewel de daadwerkelijke uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie al plaatsvond, wordt binnenkort hopelijk duidelijk onder welke voorwaarden dat precies gebeurt (deal or no deal?). Wat betekent de Brexit eigenlijk voor ons in Nederland? -
PREMIUM
Waarom het tijd is om de e-bikes en cargofietsen de ruimte te geven in Nieuwegein
Zet een knip in de wijkwegen, zorg voor fietsstraten, maak ruimte voor e-bike en cargofiets. Nieuwegein moet het qua verkeer en vervoer anders aanpakken, zegt voorzitter Clarion Wegerif van de Fietsersbond. Maar helaas: ,,De nieuwe Mobiliteitsvisie van de gemeente is in de auto geschreven.’’ -
Racende automobiliste, die met 180 kilometer per uur door Leidsche Rijntunnel ging, aangehouden door politie
De politie heeft vannacht een vrouw aangehouden die met 180 kilometer per uur door de Leidsche Rijntunnel racete.
-
XL-coronateststraat in Utrecht krijgt loket voor kinderen
Eén van de teststraten in de XL-testlocatie in de Jaarbeurs in Utrecht wordt kindvriendelijk uitgerust. De manier van testen blijft hetzelfde. -
PREMIUM
Online, inkrimpen of verschuiven naar het najaar: Utrechtse festivals houden met tal van scenario’s rekening
Festivals in Utrecht passen hun programma aan of hopen later dit jaar te kunnen plaatsvinden. Het Bevrijdingsfestival en Spring worden kleiner. Tweetakt en (wellicht) ook popfestival Central Park verschuiven hun programma. -
Utrecht moet in 2040 een ‘tien minuten-stad’ zijn: sport, werk en school zijn voor iedereen om de hoek
Utrechters moeten in 2040 binnen tien minuten hun kinderen naar school of kinderdagverblijf kunnen brengen. In de stad moet voldoende werk zijn. Sporten kan dicht bij huis en wie zijn voordeur uitloopt, wandelt via een groene laan naar het park en vervolgens naar het bos.