Volledig scherm
Utrecht telt steeds meer koffiezaken. © shutterstock

Utrechters lusten wel een bakkie, de stad telt steeds meer koffiezaken

Het afgelopen jaar kreeg de stad Utrecht er 12 koffiezaken bij. Daarmee is het aantal koffietentjes, na Rotterdam, relatief het hardst gestegen van alle steden in Nederland. Waarom heerst er in Utrecht zo'n vruchtbaar ‘koffiezaakklimaat’? 

Van 25 naar 37 zaken, dat was de groei van het aantal koffietentjes in Utrecht. Dit blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Daar noemen ze het opvallend dat de stijging in de grote steden procentueel niet overal gelijk is. Zo steeg het aantal koffietenten in Rotterdam van 36 naar 55 en in Amsterdam van 94 naar 126, terwijl er in Den Haag slechts 4 koffiezaken bijkwamen en in Eindhoven één. 

Koffiezaak ‘Cupp’ op de Nobelstraat in het centrum van Utrecht opende vorige januari. Eigenaar Peter Braakman had daarvoor vijf jaar een franchise onderneming van koffiezaak ‘Doppio’ en besloot afgelopen jaar voor zichzelf te beginnen. „Utrecht is een jonge stad, waar een hoop mensen wonen die klein gehuisvest zijn. Voor hen speelt een groot deel van het leven zich buitenshuis af”, verklaart hij het succes van ‘de koffietent’.  

Bang voor alle concurrentie van de overige 36 koffiezaken is Braakman niet. „Je moet je natuurlijk onderscheiden. Dat doen wij met onze service, alle zelfgemaakte gebak, lunches, ijskoffies en smoothies.” Braakman zegt veel vaste klanten te hebben. Hij denkt dat dat ook een reden is dat er zoveel tentjes naast elkaar kunnen bestaan. 

Trend

Volgens de landelijke branchevereniging Koffie & Thee heeft de stijging te maken met de toenemende aandacht voor koffie de afgelopen 10 tot 15 jaar. „De consument wil zich steeds meer laten verrassen door verschillende smaken en variëteiten en houdt zich bezig met gezond eten. Dat zou een verklaring voor Utrecht kunnen zijn: koffie past in een gezond leefpatroon en staat daarom in de Schijf van Vijf.” 

En de favoriete drank, van de Utrechters? Dat blijft cappuccino, zegt Braakman. „Een veilige keuze, je weet altijd wat je krijgt. In de afgelopen jaren is wel de interesse in plantaardige melk bij de cappuccino gestegen; meer mensen nemen soja-, amandel-, of havermelk.”