Volledig scherm
PREMIUM
Studenten pauzeren bij de tent van Red Bull. © Angeliek de Jonge

Zonder commercie zijn er geen UIT-dagen in Utrecht

Commerciële bedrijven, sponsoren en verenigingen hebben een grote invloed op de UIT-week, de introductiedagen voor nieuwe studenten in Utrecht. Externe partijen dragen zo’n kleine anderhalve ton bij, dat is naar schatting een kwart van de begroting. ,,Het gaat om veel geld’’, bevestigt voorzitter van het UIT-bestuur, Yorick Boshuijzen.

Quote

We gaan in zee met bedrijven waar studenten wat aan hebben

Yorick Boshuijzen

Zo’n honderd commerciële partijen leveren een financiële bijdrage, die varieert van enkele euro’s tot duizenden euro’s. Boshuijzen wil aanvankelijk geen bedrag noemen, maar bevestigt de berekening dat het UIT-bestuur werkt met een begroting van zo’n 566.000 euro. De bijdrage van de deelnemers omvat de helft van de totale begroting. De naar schatting 3700 deelnemers aan de introductiedagen betalen ieder 76,50 euro voor de week: dat levert 283.000 euro op.

Met de meest uiteenlopende bedrijven werkt het UIT-bestuur samen, zoals met uitzendbureaus Now Boarding4all, Randstad en Easy Way, fabrikant van energiedrank Red Bull, supermarktketen Jumbo, fietsverhuurbedrijven Swapfiets en Boogle Smart Cycling, bank ABN Amro en bioscoopketen Pathé. ,,We gaan in zee met bedrijven waar studenten wat aan hebben’’, licht Boshuijzen (24), verantwoordelijk voor de acquisitie, toe.