Volledig scherm
- Ieder uur wakker worden door het kind maakt je wanhopig. Een ouder kan ervoor kiezen het kind te laten huilen om het zo te leren dat het geen aandacht kan opeisen met het slaapprobleem. Een ouder kan ervoor kiezen het kind te laten huilen om het zo te leren dat het geen aandacht kan opeisen met het slaapprobleem. - 1638697.jpg

Steeds meer Utrechters liggen wakker van verkeerslawaai

VEENENDAAL - Steeds meer inwoners van de provincie Utrecht liggen wakker van verkeerslawaai. De komende jaren worden tientallen wegen aangepakt, onder meer bij Amerongen, Lopik en Veenendaal.

Dat blijkt uit informatie van de provincie Utrecht. De afgelopen jaren hebben steeds meer huishoudens last van verkeerslawaai. Het aantal woningen dat boven de geluidsnorm zit, nam tussen 2011 en 2016 toe. Een dikke 700 inwoners heeft daar zelfs zoveel last van dat ze serieuze slaapproblemen hebben. 

Een lelijke streep door de rekening van de provincie, die al jaren met man en macht probeert het verkeerslawaai terug te dringen. Maar doordat er weinig grip is op gemeentelijke bouwplannen én door de toename van het verkeer is het probleem hardnekkig.

Asfalt

Toch probeert de provincie ook de komende jaren opnieuw de herrie terug te dringen. De belangrijkste troef is het aanbrengen van stil asfalt. Maar voor woningen die echt dicht tegen een drukke weg aan staan, is dat onvoldoende. Op die plekken moeten geluidsschermen komen, of worden de gevels en ramen extra geïsoleerd.

Tientallen provinciale wegen in Utrecht krijgen de komende periode stil asfalt. Daarbij zijn 'beruchte' wegdelen, zoals de N210 bij Lopik, de N225 door Amerongen en de N228 tussen Utrecht en Montfoort. Ook de N233 bij Veenendaal wordt aangepakt. Dit is in aanvullingen op de maatregelen die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd. Daarbij is in totaal 65 kilometer aan geluidreducerend asfalt aangebracht, onder meer bij Cothen, Houten en De Bilt.

'Zware gevallen'

Deze zomer worden ‘zware gevallen’, alle huizen die overdag meer dan 68 of 69 decibel te verduren hebben, in kaart gebracht. Deze woningen worden daarna aangepakt, bijvoorbeeld door het aanbrengen van geluidwerend glas, het afdichten van kieren en het plaatsen van isolatie en geluidgedempte ventilatiekastjes. Deze kastjes kunnen overigens ook meteen fijnstof invangen.

De provincie experimenteert de komende tijd ook met zogenoemde geluidgoten. Dit zijn betonnen platen in de berm, die het geluid deels absorberen. Langs de N413 bij Soesterberg zijn hier eerder al 'veelbelovende resultaten' mee geboekt.

De provincie Utrecht trekt de komende vijf jaar 3,35 miljoen euro uit om het verkeerslawaai terug te dringen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei