Volledig scherm
De vraag naar alcoholvrij en alcoholarm bier is groter dan ooit, zeggen Nijmeegse horeca-ondernemers. © Gerard Verschooten

Alcoholvrij bier verovert de Vierdaagsefeesten

NIJMEGEN - Ooit een taboe, nu helemaal in: alcoholvrij bier. Ook op de Vierdaagsefeesten is het bezig aan een opmars. 

Jorik Schouten (31) is al vroeg met vrienden in de stad. Een standaard Heineken of Grolsch zit er voor hem niet in. Grolsch 0,0% is wat hij aan de buitenbar bij Café Van Ouds in de Augustijnenstraat bestelt. ,,Ik ben de bob, moet nog naar Brabant rijden. Helemaal niet erg. Vroeger smaakte het nergens naar, de laatste jaren brouwen ze het steeds beter. 0.0-bier is gewoon prima.”

Explosieve stijging

De populariteit van alcoholvrij bier stijgt de laatste jaren explosief. Uit bieronderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat Nederlanders vaker pils zonder alcohol kiezen. Dronk in 2014 nog geen 20 procent minstens eens per maand alcoholvrij, in 2018 was dat 40 procent. 

De trend is goed merkbaar op de Vierdaagsefeesten. Op vrijwel alle feestlocaties kunnen feestvierders een 0.0-bier bestellen. ,,Een paar jaar terug werd je daar nog gek op aangekeken. Nu is het sociaal meer geaccepteerd. 0.0-bier gaat zelfs harder dan sommige speciaalbieren. Ook harder dan kriek en rosébier bijvoorbeeld”, zegt Guido Heeren, achter de buitenbar bij Café Van Ouds. ,,Ik schat dat 1 op de 15 een 0.0 bestelt. Dat is veel vaker dan een Liefmans of Radler 2.0.”

Quote

Alcohol­vrij bier is sociaal meer geaccep­teerd. 0.0-bier gaat zelfs harder dan sommige speciaal­bie­ren.

Guido Heeren

0.0 níet te koop

In de Molenstraat is het bier nog veel populairder. Volgens barhoofd Camille Heutink vraagt 1 op de 5 bezoekers er om bier zonder alcohol. Een probleem: de buitenbars aan de Molenstraat zijn nou net een van de weinige plekken waar 0.0 níet te koop is, op De Tempelier na. 

,,In de vijf jaar dat ik hier werk, heb ik nooit meegemaakt dat het zoveel wordt besteld als nu. Steeds moeten we nee verkopen en de mensen naar binnen sturen om het te halen. Dat moet volgend jaar anders”, zegt Heutink.

Verkoop gaat hard

De Grote Markt is dit jaar wél overstag gegaan. Voor het eerst staat er Heineken 0.0 op de bierkaart. ,,Gelukkig maar”, zegt Anne Kool van cáfe De Waagh. ,,Vooral onder lopers en militairen gaat de verkoop hard. Hebben ze tenminste geen kater bij het lopen.” Op festival De Kaaij lopen vooral Radlers goed. ,,Zowel de met 2 procent, als 0 procent alcohol”, zegt Rosalie Thomassen.

Festival Op 't Eiland herkent zich in de populariteit van Radler 0.0. ,,Ook Grolsch 0.0 wordt beduidend meer verkocht dan vorig jaar. Het gaat hard”, zegt woordvoerder Lotte Wijfje. 

Waar de meeste feestlocaties het alcoholvrije bier overal verkopen, blijven sommige plekken achter. Op Plein 44 en het Koningsplein is 0.0 slechts bij een enkele bar te krijgen. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.