Volledig scherm
Bier in een supermarkt. © Michel van Bergen

Cafébaas wil geld van Albert Heijn en Coop voor misgelopen omzet

pollNIJMEGEN - Voor de misgelopen bierverkoop wil kastelein Bas Neienhuijsen van de kroegen Faber (Van Broeckhuysenstraat) en Tempelier (Molenstraat) de Albert Heijn een rekening van 10.000 euro sturen. Mogelijk spreekt hij ook de Coop aan. 

Neienhuijsen: ,,Het zijn de inkomsten die ik misloop door de verkoop van blikjes bier in de winkels. Ik ben in gesprek met een jurist om de mogelijkheid te onderzoeken om dat verlies te claimen.” 

Jumbo en Spar

Poll

Verkoop van blikjes bier en fris in supermarkten in Nijmegen-centrum moet tijdens de Vierdaagsefeesten verboden worden

  • Eens (27%)
  • Oneens (73%)
14643 stemmen

Ook bij Jumbo en Spar in de binnenstad kunnen klanten terecht voor bier uit blik. Flessenverkoop is tijdens de Vierdaagse verboden. Een gekoelde six-pack kost bij de Albert Heijn 7 euro. 

Zes bier van de tap komt op ruim 17 euro. Bierverkoop in winkels mag tot 22.00 uur 's avonds.

Neienhuijsen steekt zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken. ,,Als horecaondernemer doen we alle moeite om een leuk evenementenplein te organiseren. Met bezoekers die bier uit winkels meenemen, maak je de exploitatie voor ons onbetaalbaar.”

Molenstraat

Quote

Ja, dan betaal je voor een biertje of fris op veel plaatsen €2,90, maar kijk eens om je heen wat je daar allemaal voor terug­krijgt!

Leo Weterings, Directeur Vierdaagsefeesten

Eerder klaagde ook Khalid Oubaha, horecaondernemer van diverse grote kroegen in de Molenstraat over misgelopen omzet. Stichting Vierdaagsefeesten kent het probleem al van eerdere jaren en heeft dit jaar zelfs een actie op touw gezet.

De stichting roept bezoekers dit jaar nadrukkelijk op om hun drankje aan de bar te kopen, met de slogan: ‘Vierdaagsefeesten zijn gratis, dankzij jou! Want jij haalt je drankje aan de bar.’

Directeur Vierdaagsefeesten Leo Weterings: ,,Met deze boodschap willen we nogmaals uitleggen hoe bijzonder het is dat dit programma, ruim 1100 acts op ruim 40 podia, vrij toegankelijk is.

Ja, dan betaal je voor een biertje of fris op veel plaatsen €2,90, maar kijk eens om je heen wat je daar allemaal voor terugkrijgt! Bovendien zijn dit soort prijzen gangbaar voor veel festivals, waarvoor je eerst nog een dure entreeprijs betaalt.”

‘Ik volg de regels’

Volledig scherm
Het Faberplein wordt schoongeveegd na Roze Woensdag. © Paul Rapp

Filiaalmanager Robert Bouwman van de Albert Heijn zegt niet anders te kunnen dan bier verkopen. ,,Ik volg de regels die hiervoor gelden en verkoop met de Vierdaagse alleen bier uit blik. De klant vraagt ernaar. Ik kan niet zien wie bier koopt voor thuis of voor de Vierdaagse en heb geen keuze.” 

Hij ziet ook dat mensen wel eens een blikje meenemen naar een podium. ,,Ik zelf zou het niet doen, maar ik kan het mensen ook niet verbieden. Het is een lastige discussie.”

Hij stelt dat Albert Heijn de Vierdaagsefeesten hoe dan ook een warm hart toedraagt. ,,We betalen 20.000 euro mee aan de speciale Vierdaagse voor kinderen.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.