Volledig scherm
Maaike den Hollander (links) met een barmedewerker van het Faberplein. Bij beiden prijkt de QR-code op het shirt, die mensen de mogelijkheid geeft om met de mobiele telefoon geld te doneren. © Erik van 't Hullenaar

Maaike collecteert digitaal met QR-code op T-shirt

NIJMEGEN - Natuurlijk liep Maaike den Hollander (47) de Nijmeegse Vierdaagse voor haar 11-jarige zoon Roel, die Batten heeft. Maar ze liep 'm ook voor al die andere kinderen die lijden aan de dodelijke stofwisselingsziekte. ,,Dit is het enige wat we kunnen doen: aandacht vragen."

Volledig scherm
De QR-code van Maaike den Hollander. Ook doneren? Scan deze QR-code! © PR

Want, er is geen behandeling voor de ziekte. Elk jaar worden in Nederland één of twee kinderen geboren die Batten hebben, een aandoening die zich tussen het 5de en 8ste levensjaar openbaart. Het begint met een zeer snelle achteruitgang van het gezichtsvermogen. Roel is ook 'alleen nog maar' blind, zegt de Beuningse. Maar ze weet, dit wordt erger. De 60 kinderen in Nederland die de ziekte nu hebben, worden niet ouder dan 25 jaar, en belanden vanaf ongeveer hun 18de in een rolstoel. Ook krijgen ze last van epilepsie en worden ze dement.

En dus liep Den Hollander, samen met zo'n twintig anderen, afgelopen week voor de 
stichting BeatBatten. ,,We willen aandacht vragen voor de ziekte, meer kunnen we niet doen.’’

Op het shirt van de Batten-wandelaars prijkt het logo van de stichting, en een QR-code. Bijzonder: het blijkt een mogelijkheid tot digitaal collecteren. ,,Mensen die wat willen doneren, scannen met hun telefoon de code, en worden naar een betaalmogelijkheid gebracht.’’

Een samenwerking met de online bank Bunq, die de stichting graag wilde helpen deze Vierdaagse.

ZIE OOK: Goede doelen slepen bakken geld binnen op Vierdaagse

Barpersoneel

Ook het barpersoneel op het populaire Faberplein had de QR-code op de kleding staan. ,,En de artiesten die er optreden, hebben allemaal een persoonlijke videoboodschap ingesproken, ten behoeve van BeatBatten’’, zegt Den Hollander. ,,Ik weet dat de stichting heel blij is dat het Faberplein en Bunq zo belangeloos mee hebben gewerkt.’’

Eerder deze week was ook Erik de Zwart op het plein aanwezig; de radioman is ambassadeur van BeatBatten. ,,Hoe meer aandacht, hoe beter’’, zegt de Beuningse. ,,Al het geld dat we ophalen, is voor onderzoek. Het geeft een goed gevoel dat we op deze manier toch iets hebben kunnen doen.’’

Natuurlijk was de Vierdaagse ook gezellig, erkent de moeder, die voor de eerste keer meeliep. ,,Maar de stichting staat voorop.’’

Lees alles over de Vierdaagse en de feesten eromheen terug op dg.nl/4d