Bord in de tuin van een voorstander om van Grintweg een "fietsstraat" te maken.
Volledig scherm
Bord in de tuin van een voorstander om van Grintweg een "fietsstraat" te maken. © Herman Stöver

Aanpak Grintweg Wageningen laat nog jaren op zich wachten

WAGENINGEN - Het duurt nog jaren voordat de Grintweg tussen Wageningen en Bennekom eventueel omgevormd wordt tot een fietsstraat. Mocht het na 2024 zo ver komen, dan zullen alle Ja-fietsstraat- en Nee-fietsstraat-borden langs de weg het al lang hebben begeven.

 Maar velen zouden het toejuichen als de nieuwe fietsoversteek vanaf de Grintweg over de Mansholtlaan al snel gerealiseerd zou kunnen worden. Nu moet fietsverkeer dat vanuit Bennekom via de snelste fietsroute naar Wageningen wil, een stukje omrijden bij restaurant ’t Gesprek en vervolgens driemaal een drukke weg oversteken (Mansholtlaan, busbaan en Nijenoord Allee). De voorgestelde definitieve oversteek van de Mansholtlaan voor beide richtingen ligt aan de oostzijde van het kruispunt bij ‘t Gesprek. Dan is slechts één keer oversteken voldoende en het bekort de fietsroute ook met enkele tientallen meters. Wat veel insprekers betreft hoeft dat omarmde idee niet te wachten op de grote discussie die pas na 2023 gaat spelen; wordt de Grintweg uiteindelijk een fietsstraat of toch niet?

Files Mansholtlaan

De Grintweg bij Wageningen/Bennekom.
Volledig scherm
De Grintweg bij Wageningen/Bennekom. © Sven Menschel

Het is eerst wachten op een succesvolle aanpak van de files op de Mansholtlaan voordat het autoverkeer dat nu gebruik maakt van de Grintweg om tussen Bennekom en Wageningen te rijden, verleid kan worden om voortaan vooral van de Mansholtlaan gebruik te maken. Want een fietsstraat is pas veilig voor fietsers als er minder dan 2.500 auto's per dag gebruik van maken. Vooralsnog is dat echter ruim het dubbele. Op een fietsstraat delen fietsers en auto's het wegdek en zijn automobilisten te gast maar mogen ze wel inhalen. Als er te veel auto's rijden is een fietsstraat geen veilige optie en zou een weg met vrijliggend fietspad de voorkeur hebben. Voor die laatste optie pleiten de ondernemers langs de Grintweg. Die vrezen voor een slechte bereikbaarheid. Wageningen moet overigens nog geld vinden voor dit deel van de route.

De Grintweg is het meest omstreden onderdeel van de zogeheten Snelle Fiets Route die Wageningen, Bennekom en Ede met elkaar moet gaan verbinden. Dat bleek ook tijdens de laatste informatieavond over de route in het Wageningse stadhuis waar zo'n tachtig geïnteresseerden mee kwamen praten. Over de omvorming van de Churchillweg tot een fietsstraat bestaat weinig discussie. Daar is al geld voor beschikbaar.

Fietspad in twee richtingen

En ook het idee om een tweerichtingenfietspad aan te leggen aan de zuidzijde van de Kierkamperweg tussen Bennekom en Wageningen Campus, inclusief rotonde bij de Achterstraat, werd enthousiast ontvangen: meteen doen, was het eensluidende advies.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei