Volledig scherm
De Grebbedijk bij Wageningen. © Herman Stöver

D66 wil één lange snelfietsroute van Utrecht naar Arnhem

WAGENINGEN/ RHENEN - Er moet een doorlopende snelfietsroute komen tussen Utrecht en Arnhem. Dat vindt de D66-fractie in de Gelderse Provinciale Staten. 

Door de aanleg van  snelfietspaden komen er veilige en snelle routes voor fietsers. ,,Dit stimuleert reizigers om vaker de fiets of e-bike te nemen voor het woon-werkverkeer’’, zegt het Wageningse Statenlid Antoon Kanis.

Kanis wijst erop dat de provincie Utrecht onlangs plannen aankondigde voor een innovatieve snelfietsroute van Utrecht naar Wageningen. ,,Dat fietspad komt langs de N225 te liggen, maar het houdt op bij de provinciegrens. Daarom pleiten wij ervoor om deze route aan te laten sluiten op het Nederrijnpad tussen Arnhem en Wageningen, zodat er een grote grensoverschrijdende snelfietsroute ontstaat.’’

Nederrijnpad

Kanis heeft ook al nagedacht hoe de verbinding tussen het einde van de Utrechtse route en het begin van het Nederrijnpad (aan de Veerstraat in Wageningen) het beste zou kunnen lopen. ,,Het ligt voor de hand om aan de Grebbedijk te denken. Dan zou de verbindingsroute onder aan de Grebbeberg kunnen beginnen en de dijk volgen tot aan de Veerweg en daar aansluiten op het Nederrijnpad.’’

Quote

Bij verhoging moet het asfalt toch worden verwijderd en kan er meteen een mooie fietspad komen

Antoon Kanis

Deze optie zou logisch zijn, omdat de Grebbedijk op de nominatie staat om te worden verbreed of verhoogd. ,,Bij verhoging moet het asfalt toch worden verwijderd en kan er meteen een mooie fietspad komen. Bij verbreding ontstaat ruimte voor een vrijliggend fietspad. Er moet alleen nog wel worden gekeken naar de voorrangssituatie bij het Dijkstoelhuis. Verkeer dat de dijk oprijdt heeft daar nu nog voorrang. Dat maakt het met name uit de richting Arnhem gevaarlijk.’’ Kanis ziet ook een nadeel: ,,Deze route is een halve kilometer langer dan de tweede optie.’’

Voorrangsregeling rotonde

Die variant gaat vanaf de provinciegrens verder langs de N225 (Lawickse Allee) en via de Nude (de straat en niet de wijk) naar de Grebbedijk bij het Dijkstoelhuis. ,,Dan moet de voorrangsregeling op de rotonde bij de Gamma worden aangepast, want daar hebben auto's nu nog voorrang. Bij het Dijkstoelhuis heb je in dit geval al voorrang, dus dat komt goed uit.’’ Volgens Kanis maakt de halve kilometer kortere route voor (elektrische) fietsen die van verder komen niet zoveel uit. ,,Dan is de Grebbedijk sowieso een goede optie. Maar er komen ook mensen uit Rhenen of Rivierenland en dan scheelt het wel.’’

Het Nederrijnpad is overigens nog niet helemaal klaar. Op dit moment wordt gewerkt aan het stukje bij de voet van de Wageningse Berg. In 2020 start de aanleg van de laatste 1,7 kilometer door de Jufferswaard in Renkum.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei