Volledig scherm
© Sven Menschel

Ruim baan voor fietsers in Wageningen: eerste nieuwe oversteek in de maak

Het was één van de beloftes van het nieuwe Wageningse college: het fietsverkeer moet meer prioriteit krijgen en vooral veiliger worden. Deze week wordt begonnen bij de wijk Nieuw Kortenoord. 

De bewoners van de nieuwbouwwijk Nieuw Kortenoord krijgen een veiliger oversteek naar de rest van Wageningen. Het levert vanaf deze week even wat overlast op, maar medio april is de rotonde Kortenoord Allee-Nijlantsingel voorzien van fietspaden, met voorrang voor fietsers, en een voetgangersoversteek.

De oversteken komen op drempels te liggen, om de veiligheid van de fietsers nog meer te vergroten. Er komt ook een extra drempel te liggen in de naast de Kortenoord Allee gelegen Haagsteeg. Dit om het verkeer op de Haagsteeg te attenderen op de fietsers die vanaf Nieuw Kortenoord gaan komen. Het is overigens de bedoeling dat de studenten die in de loop van dit jaar komen te wonen in de tijdelijke nieuwbouw op de Kop van Kortenoord straks via het Business & Science Park naar de Campus gaan fietsen. Maar mogelijk is die nieuwe fietsroute pas in 2022 optimaal ingericht.

Snelfietspad

Verder wordt de huidige fietsstraat Binnenhaven omgebouwd tot een snelfietspad. De straat is dan niet langer toegankelijk voor gemotoriseerde voertuigen. Dat maakt het wel nodig om vanaf de Kortenoord Alleen een nieuwe afslag te maken naar het bedrijf Eurofins Agro (het vroegere Blgg). Dat bedrijf is tot nu toe alleen bereikbaar via de huidige fietsstraat Binnenveld.

De plannen voor het fietsverkeer rond de Kortenoord Allee maken onderdeel uit van de nieuwe fietsprojecten die in Wageningen op stapel staan. Om te kijken welke projecten voorrang verdienen is gekeken naar de ongevallenstatistieken, het gemeentelijk mobiliteitsplan, wensen van de fietsersbond, door de raad aangenomen moties, het coalitieprogramma en hoe het met de staat van onderhoud van de betreffende wegen is gesteld. Ook wordt gekeken hoe het beschikbare budget het meest efficiënt ingezet kan worden. Fietsprojecten op plekken waar de gemeente ook met andere zaken aan de slag moet, zoals bijvoorbeeld riolering, kunnen zo mooi gecombineerd worden tegen lagere kosten.

Auto te gast

Volledig scherm
© Sven Menschel

Volgens wethouder Peter de Haan telt Wageningen 21 fietsknelpunten. Behalve de werkzaamheden rond Kortenoord (budget is 310.000 euro)  wordt er dit jaar verder gewerkt aan de voorbereidingen voor de snelfietsroute tussen Ede, Bennekom en Wageningen en moet het veiliger fietsen worden op de Nobelweg en Geertjesweg. Voor die laatste twee wegen is in totaal 96.000 euro gereserveerd.

Voor 2020 wordt er daadwerkelijk begonnen met de snelfietsroute Wageningen-Ede (500.000 euro) en aan veiliger oversteken voor fietsers bij de Stadsbrink (100.000 euro). Het grootste project volgend jaar is de omvorming van de Van Uvenweg (nu een autoweg met aan weerszijden fietspaden)  tot een fietsstraat (580.000 euro). Auto's zijn daar eind 2020 nog wel welkom, maar ze zijn te gast en fietsers gaan dan voor op de Van Uvenweg.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei