Volledig scherm
Het Lexkesveer in de zomer. © Erik van 't Hullenaar

Verbeterde A50 scheelt Lexkesveer inkomsten

WAGENINGEN/ RANDWIJK - Een fietser of voetganger gaat met ingang van volgend jaar 10 cent meer betalen voor een overtocht met het Lexkesveer tussen Wageningen en Randwijk. Dat is althans het voorstel van het college van burgemeester en wethouders. 

Reden van de prijsverhoging is de verbeterde doorstroming van het verkeer op de A50. Daardoor nemen minder automobilisten de veerpont en kent de exploitatie daarvan een jaarlijks tekort van 45.000 euro. Een deel hiervan denken B & W te dekken door de verhoging van de tarieven. 

Motorrijders

Voetgangers gaan hieraan relatief veel bijdragen. Een enkeltje kost straks 60 eurocent. Nu is dat nog 50 cent, derhalve staat hen een prijsstijging van 20 procent te wachten. Een kaartje voor een fietser wordt verhoogd van 80 naar 90 cent. Ook motorrijders gaan fors (30 procent) meer betalen. Hun veerbiljet gaat 1,30 euro kosten, nu is dat nog 1 euro. Een overtocht per auto kost vanaf volgend jaar 2,20 euro (is nu 2,10 euro). Bestelbusjes betalen nu net zoveel als auto's, maar dat wordt 2,40 euro.

Vreemd

Het is overigens nog maar de vraag of de prijsverhogingen in deze vorm doorgaan, zo bleek dinsdagavond tijdens de politieke avond in een gesprek tussen raadsleden en wethouder Han ter Maat. Peter Veldman (D66) vond het wat vreemd dat fietsers en voetgangers meer gaan betalen. Om het vervoer te voet en te fiets te stimuleren zou hij de prijzen gelijk willen houden. Ook wil hij het verschil tussen busjes en gewone auto's terugdraaien. Jan Dijkstra (ChristenUnie) was het met D66 eens voor wat betreft de fietsers en voetgangers. ,,Zij hebben geen alternatief voor de pont. Dan moeten we ze ook niet zwaarder belasten’’, aldus Dijkstra. Hij deed ook de suggestie om in overleg te treden met de gemeente Overbetuwe over een bijdrage aan het Lexkesveer. Ter Maat zegde toe een afspraak te gaan maken.

Prijsverhoging

Bart Rozemeijer (VVD) vroeg zich af of een prijsverhoging voor auto's er niet toe zou leiden dat er nog minder auto's gebruik zouden maken van de veerpont. Volgens Ter Maat zou dat wel meevallen. Hij noemde de prijsverhogingen (ook voor fietsers en wandelaars) niet afschrikwekkend.

De Vallei