Volledig scherm
Een volle raadszaal bij Vliegverkeerd Wageningen © DG/Eric Wijnacker

Wageningen schrikt dan toch wakker van Lelystad Airport

WAGENINGEN - Een bomvolle raadszaal onderstreepte het maandagavond: Wageningen is, weliswaar later dan Ede,  wakker geschrokken van de effecten van de geplande groei van vliegveld Lelystad. Als het vliegveld volledig in bedrijf is vliegen er straks dagelijks zo'n 65 vliegtuigen laag (op 2700 meter hoogte) over en langs de stad.

Dat leidt volgens de ruim 120 aanwezigen tot flinke geluidsoverlast. Berekeningen tijdens de belevingsvlucht op 30 mei hebben uitgewezen dat het geluid van het overvliegende vliegtuig van toen ruim 55 decibel was, ruim meer dan de 50 decibel die het rijk als maximum veronderstelde.

Ede

Dat Wageningen zo laat wakker is geschrokken komt mogelijk omdat de routes aanvankelijk meer over Ede en het Binnenveld gingen. Maar toen Ede in actie kwam, met Hoog over Ede, werden die routes verlegd over het Renkums Beekdal en over de Wageningse uiterwaarden. Ria Maliepaard van Hoog over Ede verzekerde de Wageningers gisteravond dat Ede beslist niet de bedoeling had om Wageningen met de problemen op te zadelen. Iets wat werd onderstreept door de Wageningse wethouder Peter de Haan: ,,De Edese wethouder Leon Meijer zet zich met alle andere Veluwse betrokkenen, en ook met Wageningen,  in om te strijden tegen de huidige opzet van de plannen.’’

Vliegverkeerd

Het Wageningse verzet is op gang gebracht door de Werkgroep Vliegverkeerd Wageningen, met voorzitter Sandra van der Heiden: ,,Natuurlijk ben ik blij met de opkomst. Al is het wel zaak dat we ook onze jongeren, zeker ook van de universiteit, hierbij betrekken.’’ De bezwaren spitsen zich niet louter toe op de geluidsoverlast. Ook de stikstof die door de vliegtuigen neerslaat op de Veluwe overschrijdt de maximale normen voor Natura 2000-gebieden. ,,Dat is een nieuw sterk argument’’, zei Joost Reijnen van de Gelderse Natuur- en Milieufederatie, ,,nu het Europese Hof onlangs een uitspraak heeft gedaan over deze stikstofnormen. Nederland is daar veel te soepel mee en dit kan ons helpen.’’

Red de Veluwe

Quote

Laagvlie­gen boven de Veluwe is waanzin

Robert Tieskens, Stichting Red de Veluwe
Volledig scherm
Vliegverkeerd Wageningen heeft een ansichtkaart van een ijsvogel gemaakt, omdat ze die liever dan een Boeing 737 laag over Wageningen zien vliegen. Die kaart wordt massaal naar de minister gestuurd. © DG/Eric Wijnacker

Robert Tieskens van stichting Red de Veluwe is blij met de Wageningse actiebereidheid: ,,Laagvliegen boven de Veluwe is waanzin. Dus niet op 2700 maar minstens op 6000 meter hoogte. En stem op 20 maart niet op de huidige regeringscoalitie. Lelystad Airport mag zo niet open.’’ Hij kon rekenen op een stevig Wagenings applaus. De minister komt binnenkort met een  nieuw luchtvaartbesluit. In Wageningen liggen de zienswijzen al klaar.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. ‘2019? Mijn scriptie maken. Ik wil door, maar niet om weg te zijn uit Wageningen hoor’
    VALLEIVOLK

    ‘2019? Mijn scriptie maken. Ik wil door, maar niet om weg te zijn uit Wageningen hoor’

    Studenten moeten tegenwoordig ondernemend zijn. Simone Penris heeft haar masterstudie Food Technology op de Wageningen Campus een paar maanden op een lager pitje gezet om zich in te zetten voor studentenbeweging Enactus: ,,We propageren met Enactus hier in Wageningen sociaal ondernemerschap voor studenten. Wageningse studenten zijn daar voor in.’’ Haar collega-student Els van Uffelen vindt dat ook belangrijk: ,,Maar voor mij staat 2019 toch in het teken van het maken van een thesis, of scriptie zoals ze dat in Nederland noemen. Ik wil door. Niet om snel weg te zijn uit Wageningen hoor, ik vind dit een fijne stad.’’ , ,Rustig en tegelijkertijd heel gezellig‘’, zegt Simone: ,,In 2019 ga ik weer verder met mijn studie.’’

De Vallei