Alle lonen binnen een bedrijf bekendmaken, goed idee of niet?
Over de lonen die individuele werknemers verdienen wordt in een bedrijf vaak weinig losgelaten. Is dat een probleem? En zo ja, wat zou daaraan moeten gebeuren? Het Laatste Nieuws vroeg het aan expert Xavier Baeten, hoogleraar reward & sustainability aan de Vlerick Business School in Gent.
Delen per e-mail
Zijn er goede redenen om open te zijn over het loon?
Baeten: āBij pay secrecy ā dus āgeheimhouding over salarissenā, de tegenhanger van pay transparancy ā gaan mensen hoe dan ook veronderstellingen maken. Als je mensen vraagt wat hun collega volgens hen verdient, blijkt bijvoorbeeld dat ze denken dat die meer verdient dan wat het werkelijk is. Dat is bewezen. Er is bij een afwezigheid van communicatie ook minder duidelijkheid over hoe het beloningssysteem werkt.ā
En zijn er nadelen?
,,Werknemers overschatten het salaris van hun collegaās en hun directe ondergeschikten. Je zou dan kunnen pleiten voor pay transparency. Maar een recent onderzoek laat zien dat je toch beter niet kan doen, omdat er ook neveneffecten zijn. Het weten van ieders salaris leidt tot jaloezie ten opzichte van degene die meer verdient. En dat heeft een negatieve impact op de bereidheid om die collegaās te helpen, dat is aangetoond.āā
Het weten van ieders salaris leidt tot jaloezie ten opzichte van degene die meer verdient
,,Bovendien zijn niet alle werknemers voor transparantie. Dat is bijvoorbeeld het geval voor werknemers die eerder op het collectieve dan het individuele gericht zijn. Dat geldt ook voor oudere werknemers, voor zij die meer belang hechten aan sociale harmonie en reputatie en degenen die denken dat ze veel meer of net veel minder verdienen dan anderen.āā
,,De impact van salaristransparantie heeft ook te maken met het werkelijke salaris. Als een werknemer zich relatief laag bevindt in de salarisklasse, is het geen goed idee, precies omdat men dan zal zien hoeveel meer de collegaās verdienen. Het management zal ook meer tijd moeten steken in het behandelen van vragen en bezorgdheden van werknemers.āā
Wat is dan een goede oplossing?
,,Wat ik veel belangrijker vind dan loontransparantie is beloningscommunicatie, en wel vanuit drie dimensies. Technisch omdat werknemers begrijpen hoe de beloning wordt bepaald. Daarnaast symbolisch omdat het een signaal geeft over de waarden van het bedrijf. Een bedrijf dat op een goede manier communiceert over beloning, zal ook aanzien worden als een transparant en eerlijk bedrijf. En tenslotte strategisch omdat een bedrijf dan aan de werknemers uitlegt waarom men bepaalde zaken (niet) doet. Zo zijn er bedrijven die de bonus enkel laten afhangen van de collectieve resultaten. Zo wil men suboptimaal gedrag tegengaan en de aandacht richten op het team. Het is goed om dat ook duidelijk te maken.āā
Hoe belangrijk vinden werknemers loontransparantie?
āUit onderzoek van Vlerick Business School en vacature.com bleek dat werknemers de salarissen van hun collegaās niet per se hoeven te kennen. Het is wel essentieel dat er goede processen zijn rond beloningscommunicatie, dat er betrokkenheid is van de werknemers, dat zij kenbaar kunnen maken wat hen dwarszit. En ook dat er goed wordt gecommuniceerd rond de beloningsstrategie en andere loongerelateerde zaken.ā
Er is dus niet zozeer behoefte aan info over de lonen van collegaās, wel aan heldere communicatie?
āWerknemers zijn vooral op zoek naar gepersonaliseerde informatie. Het zogenaamde total reward statement is een van de belangrijkste onderdelen van goede communicatie. Werknemers krijgen daarin een bondig en goed overzicht van hun beloningspakket, met concrete cijfers.āā
,,Werkgevers mogen er zich niet van afmaken met alleen een salarisstrook. Die geeft meestal niet meteen een goed overzicht omdat het document eerder in technische termen is opgesteld. Een geĆÆndividualiseerd reward statement is een van de meest effectieve instrumenten voor beloningscommunicatie. Werknemers vinden er informatie over het salaris en het voordelenpakket, zoals het aantal dagen vakantie, de bedragen die werden gestort in het pensioenplan, de overlijdensdekking, de verzekeringen, enzovoort.āā
Wat zijn uw aanbevelingen aan bedrijven?
,,Het meest essentiĆ«le element is dat werknemers het gevoel hebben dat ze rechtvaardig worden beloond. In onze westerse cultuur dat vooral met goede procedures, met inspraak van werknemers en door hen de mogelijkheid te geven om kenbaar te maken dat ze niet tevreden zijn. Mensen zijn verder vooral geĆÆnteresseerd in hun individuele situatie. Gebruik een mix aan communicatiemedia en hou er rekening mee dat sommige boodschappen persoonlijk moeten gebracht worden. Voer jaarlijks een salarisgesprek.āā
Het meest essentiële element is dat werknemers het gevoel hebben dat ze rechtvaardig worden beloond
,,Er is wel nog een grote uitdaging om de waardering van het totaalpakket ā en zeker rond de aanvullende voordelen zoals pensioen, verzekeringen, opleidingen ā te verhogen. Maar ik zie dat de communicatie rond die voordelen dikwijls zeer saai is. Bedrijven zouden hiervoor iemand aan kunnen nemen die ervaring heeft met het āopleuken en ontmoeilijkenā. Let wel: als je als bedrijf je zaken op salarisgebied nog niet op orde hebt, is het een slecht idee om veel te gaan communiceren.āā
Als er iemand loonsverhoging verdient, ben jij het. Maar hoe maak je dat duidelijk zonder arrogant over te komen? Coach Charlotte van 't Wout helpt je op weg:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carriĆØre via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baan kwijt door corona Oud-collegaās en klanten hielpen Jan-Willem zoeken naar nieuwe baan: āMachtig mooiā
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Jan-Willem Küper (50) uit Holten was consultancy manager. Twee weken voor hij met zijn nieuwe baan zou beginnen, kreeg hij te horen dat het vanwege de coronacrisis niet doorging. Zijn netwerk schoot hem te hulp. -
Transportbedrijf ontslaat onterecht medewerkster die bang was voor corona: 34.000 euro schadevergoeding
Een transportbedrijf uit Spijkenisse heeft een medewerkster die bang was voor corona op de werkvloer ten onrechte ontslagen. De werkgever liet volgens de rechter het conflict bewust escaleren en moet haar daarom nu ruim 34.000 euro betalen. -
PREMIUM
Thuiswerktypes: ben jij een mopperaar, een kluizenaar of een multitasker?
Zoveel mogelijk thuiswerken is ook begin dit jaar de norm. Geen pretje als je last hebt van uitstelgedrag, onzekerheid of als de muren op je afkomen. Coach en trainer Ingrid Sikking ziet zeven typen thuiswerkers en geeft elk van hen tips. āWees een fijne collega voor jezelf.ā -
āVerkeerde mensen krijgen bonussen, juist lopendebandpersoneel zou die moeten krijgenā
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de bonus. -
Budgetcoach heeft het druk in coronatijd: āVaak wordt vergeten dat rood staan ook al een schuld isā
In de coronacrisis bouwen steeds meer mensen schulden op. Budgetcoach Caroline Hertog (54) waarschuwt dan ook voor problematische betalingsachterstanden. ,,Het zijn vaak kleine bedragen die er iets groters van maken.ā
-
PREMIUM
Ton (66) neemt na 50 jaar afscheid van āzijnā bioscoop: āIk vond die horrorfilms zelf altijd verschrikkelijkā
Zeventien jaar was bioscoopmanager Ton Kroeze (66) toen zijn broer hem vroeg om eens te komen helpen als assistent-filmoperateur, in het toenmalige cultureel centrum De Wipmolen in Alblasserdam. ,,Ik twijfelde, maar toen ik eenmaal in de filmcabine stond, was ik betoverd.āā Nu, bijna een halve eeuw later, gaat Kroeze met pensioen. -
Bij dit bedrijf mag je Ɣlles declareren (als je maar je gezond verstand gebruikt)
Met het einde van het jaar nadert bij veel bedrijven de deadline om de declaraties voor 2019 in te dienen. Bij softwarebedrijf AFAS is dat niet langer een ingewikkeld gedoe met stapels bonnen en een veelvoud aan formulieren. Zij deden de regeltjes voor declaraties de deur uit. āHet enige wat we vragen is dat medewerkers hun gezond verstand gebruiken.ā -
Neem je geen coronaprik? Dan wil 36 procent van de werknemers je straks niet op het werk zien
De inenting tegen het coronavirus is een vrijwillige keus. Maar wat als jij wel bent ingeƫnt terwijl je collega weigert? Ruim een derde van de Nederlandse werknemers vindt dat collega's die een coronavaccinatie afslaan geweerd moeten worden van de werkplek.