Als je deze eigenschappen hebt, werk je beter thuis dan op kantoor
De ene medewerker bloeide op tijdens het thuiswerken, de ander ging steeds slechter presteren. Hoe komt dat? Vooral extraverte en gewetensvolle - ofwel hele ijverige - collega’s leden onder de thuiswerksituatie, ontdekten onderzoekers van Tilburg University en Eindhoven University of Technology.
Van de een op de andere dag moest ongeveer de helft van de werkenden in maart 2020 hun taken vanuit huis gaan doen. Dat moet wel effect hebben op medewerkers, dacht een aantal wetenschappers net nadat de crisis uitbrak. Om te kunnen achterhalen hoe groot die impact precies is, besloten drie onderzoekers van Tilburg University samen met een collega uit Eindhoven een onderzoek te doen naar de relatie tussen persoonlijkheidskenmerken en werkprestaties bij thuiswerken.
Persoonskenmerken
Christina Meyers, docent Human Resource Studies en onderdeel van het onderzoeksteam, vertelt dat zij en haar collega’s vooral erg benieuwd waren naar hoe de individuele werknemer het deed vanaf de thuiswerkplek. ,,Vaak wordt er naar de werknemer in het algemeen gekeken, maar we weten dat er verschillen zijn tussen medewerkers in behoeftes en belangen en dat wilden we onderzoeken.”
Drie maanden lang volgden de onderzoekers een groep van bijna 1000 medewerkers die vier keer eenzelfde vragenlijst kregen voorgelegd. Vragen die onder meer de relatie tussen persoonskenmerken en veranderingen in welbevinden en prestaties op het werk zouden blootleggen. Meyers: ,,Normaal gesproken kijk je alleen naar hoe de werknemer er op dat specifieke moment voor staat. Dit onderzoek gaf ons een uniek inkijkje in hoe medewerkers veranderen als de situatie ineens anders wordt.”
Tegenovergesteld
Uit het onderzoek blijkt dat extraverte en gewetensvolle werknemers slechter zijn gaan presteren door het thuiswerken. Een opvallend resultaat, zegt Meyers. ,,Dat hadden we van tevoren niet per se verwacht. Deze mensen scoren normaal gesproken juist hoog op prestatie en welbevinden.”
Ook wel een heel logisch resultaat, zegt de onderzoeker. Vooral wat betreft de extraverte mens. ,,Dit zijn sociale, energieke mensen die opbloeien van dagelijkse, sociale interacties op werk. Zoals samenwerken in een team. Die mogelijkheid was er opeens niet meer. Ze konden ook niet spontaan een praatje maken met collega’s, iets waar ze voor de crisis veel energie van kregen.”
Extraverte mensen zijn sociaal, actief en bloeien op als ze in een team werken. Die mogelijkheid was er opeens niet meer
Het valt Meyers op dat het effect van thuiswerken op extraverten niet meteen zichtbaar was in de metingen. ,,Tijdens het eerste meetmoment zagen we dat ze hoger scoorden op welbevinden en prestatie dan introverten. Maar gaandeweg, van mei tot augustus, zagen we een afname. Bij introverte medewerkers hebben we juist een toename gezien.”
De introverte werknemer ging juist beter presteren. Ook daar is een simpele verklaring voor, zegt Meyers. ,,Er gebeurde eigenlijk het tegenovergestelde bij introverten. Een introvert is stiller, vaak meer verlegen en teruggetrokken en heeft geen mensen om zich heen nodig om de batterij op te laden. Het thuiswerken gaf meer rust, er waren geen collega’s die even een praatje kwamen maken.”
Sloddervos
De gewetensvolle medewerker viel ook op in het onderzoek. Deze mensen doen het volgens Meyers normaal gesproken heel goed op het werk, maar hun werkprestaties namen juist af tijdens het onderzoek. ,,Dit zijn heel ijverige, nauwkeurige mensen die zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid. Als er structuur is en ze weten wat er van hen wordt verwacht, presteren ze bovengemiddeld.”
Maar door de coronacrisis vielen veel structuren ineens weg. ,,Veel werkgevers waren zoekenden door de plotselinge veranderingen en konden geen duidelijke doelen stellen of structuur bieden. En dat had zijn weerslag op de gewetensvolle werknemer.’’
De minder gewetensvolle werknemer - vaak de sloddervos, verstrooide professor en de roekeloze collega - presteerde tijdens de crisis opeens beter, ziet Meyers. Het ontbreken van structuur deed hen juist goed. ,,Het gaat er dus heel erg om in hoeverre een werkcontext aansluit bij de behoefte van een medewerker en de medewerker zelf. Die context veranderde enorm.”
Het gaat er dus heel erg om in hoeverre een werkcontext aansluit bij de behoefte van een medewerker en de medewerker zelf
Maatwerk
Als de een beter op kantoor werkt, maar de andere thuis presenteert, hoe moet een organisatie dan bepalen waar er na corona gewerkt moet worden? Het heeft weinig zin om maatregelen te treffen die voor iedereen gelden, stelt Meyers. ,,Leidinggevenden moeten per individu kijken waar hij of zij bij gebaat is. Welke context werkt het beste voor wie? En valt dat te faciliteren? Het betekent dus maatwerk leveren.”
Ook medewerkers zelf moeten kijken wat het beste werkt voor henzelf en voor hun team. ,,Hoe werk je dan het beste samen? Hoe organiseer je een vergadering als de helft deze liever fysiek doet en de andere helft niet?’’ Een werksituatie creëren die honderd procent aansluit bij ieders wensen en behoeften zal nooit lukken, waarschuwt Meyers. ,,Maar met goed onderling overleg kun je een heel eind komen.”
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zzp’er Mike (38) vond verzekering te duur, nu heeft hij een hersentumor: ‘Dan denk je: ik zie mijn jongen geen 10 worden’
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten? Veel te duur, vond Mike van Oostwaard (38) toen hij tien jaar geleden als zelfstandige aan de slag ging. Hij dacht het wel te redden met een buffer voor het geval dat hij van het dak zou vallen en iets breken. Toen werd er een hersentumor ontdekt. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Slinkende groep werkenden wil meer uren draaien
De groep die meer uren wil draaien op het werk is aan het krimpen. Onderzoekers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien al een dalende trend sinds 2015. In het tweede kwartaal van 2020 was even een stijging te zien ten opzichte van een jaar eerder, maar in hetzelfde kwartaal in 2021 zette de daling weer voort. -
1
Zzp’en razend populair om ‘vrijheid’, maar wat zijn de nadelen?
Steeds meer mensen verkiezen het bestaan als zzp’er boven een baan in loondienst, blijkt uit recente cijfers van het CBS en de Kamer van Koophandel. Vooral jongeren zijn liever eigen baas. Voordelen als vrijheid en flexibiliteit krijgen veel aandacht. Maar hoe zit het met de nadelen?
-
PREMIUM
Zo lukte het hen een topfunctie te krijgen: ‘Geen enkel bedrijf is op zoek naar iemand die alles kan’
Vrouwen zijn in Nederland nog vaak ‘de eerste’ op een bepaalde positie in het bedrijfsleven. Vooral in de toplaag van bedrijven zijn er niet vanzelfsprekend ook vrouwen aanwezig. We vragen drie ‘eerste vrouwen’ naar hun ervaringen. ,,Vrouwen vragen zich sneller af of ze het wel waar kunnen maken.’’ -
-
-
PREMIUM8
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Hoe verleid je een sollicitant om voor jou te komen werken?
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: vijf ingrediënten om sollicitanten te verleiden