Arbodiensten slaan alarm: burn-outgolf dreigt vanwege krappe arbeidsmarkt
Door de tekorten op de arbeidsmarkt dreigt een uitbarsting van burn-outgevallen, waarschuwen arbodiensten bij de start van de Week van de Werkstress. Werkgevers moeten veel meer energie in preventie steken en het kabinet moet dat fiscaal aantrekkelijker maken.
Een op de zeven werknemers kampt met burn-outklachten, in totaal 1,3 miljoen Nederlanders, blijkt uit cijfers over 2021 die het CBS en TNO vandaag bekendmaken. Het percentage werknemers dat psychische vermoeidheid door het werk ervaart is daarmee na een daling in 2020 weer terug op pre-coronaniveau.
De vele burn-outklachten leiden in veel gevallen tot verzuim. Bijna 520.000 werknemers noemden vorig jaar werkdruk als belangrijkste reden voor hun laatste afwezigheid. In totaal zaten werknemers 11 miljoen dagen ziek thuis met burn-outklachten. Voor werkgevers betekent dat een kostenpost van bijna 3 miljard euro.
Juist in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt moeten werkgevers op de mentale gezondheid van hun werknemers letten
Terug bij af
OVAL, de branchevereniging van arbodiensten en reïntegratiebedrijven, luidt de noodklok. ,,We zijn na corona terug bij af, dit maakt werkstress opnieuw tot beroepsziekte nummer één’’, zegt directeur Elwin Wolters. Dat is voor werknemers pijnlijk en voor werkgevers kostbaar. ,,Een werknemer met een burn-out kan zo een halfjaar thuiszitten. Dat kost een werkgever al snel 250 euro per dag.’’
Het tegengaan van burn-outklachten wordt door de huidige tekorten op de arbeidsmarkt alleen nog maar belangrijker, stelt OVAL. ,,Juist in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt moeten werkgevers op de mentale gezondheid van hun werknemers letten en ervoor waken dat personeel te zwaar wordt belast. Anders zal het aantal burn-outs nog meer stijgen.’’
Werkgevers dienen daarom veel actiever in preventie te investeren, stelt directeur Wolters. ,,Als je er als bedrijf of organisatie voor kunt zorgen dat minder mensen uitvallen, dan heb je meer handen beschikbaar om het werk te doen.’’
Meer doen
Ook werknemers willen dat werkgevers meer doen om een hoge werkdruk te voorkomen, blijkt uit het onderzoek van CBS en TNO. Ruim vier op de tien werknemers noemen aanvullende maatregelen ten aanzien van werkdruk en werkstress in hun organisatie of bedrijf noodzakelijk. Dat is een toename van 5 procent in een jaar tijd.
Belangrijk is met name dat werknemers voldoende autonomie in hun werk ervaren, menen arbodiensten. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers hun eigen werktijden te laten bepalen. ,,Als iemand zijn of haar kind eerst naar de crèche kan brengen en de gemiste werktijd ’s avonds kan inhalen, dan neemt dat een hoop stress weg.’’
Op de korte termijn is het verleidelijk voor een werkgever om personeel door te laten werken, maar op de lange termijn werkt dat contraproductief
Een mentor- of buddysysteem waarbij jongere werknemers aan een ervaren collega worden gekoppeld, draagt volgens OVAL ook bij aan een betere mentale gezondheid. ,,Jongeren leiden nogal eens aan werkstress en prestatiedruk op de werkvloer, omdat ze alles goed willen doen.’’
Investeren in preventie
De overheid kan ook meer doen om te voorkomen dat werknemers uitvallen, aldus OVAL. De vereniging van arbodiensten stelt dat het kabinet het fiscaal aantrekkelijk kan maken om werkgevers in preventie te laten investeren. ,,Dat kan bijvoorbeeld via de werkkostenregeling. Werknemers die een hoge werkdruk ervaren kunnen dan bijvoorbeeld een coach krijgen.’’
Werkgevers doen er ten slotte verstandig aan om niet moeilijk te doen als personeel vrije dagen wil opnemen of onregelmatige diensten wil compenseren. Het is een klacht die onder meer bij het NS-personeel veelvuldig klinkt. ,,Op de korte termijn is het verleidelijk voor een werkgever om personeel door te laten werken, maar op de lange termijn werkt dat contraproductief’’, zegt Wolters. ,,Het kan burn-outgevallen voorkomen.’’
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
PREMIUMColumn
Peter (59) presteert ondermaats: ‘Straks met pensioen, wie doet mij wat!’
Wat motiveert Peter (59) dit werk te blijven doen? Daar moet hij iets te lang over nadenken. Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMmet video
Zij doen waar een ander voor terugdeinst: ‘Hoe viezer de klus, hoe meer eer van je werk’
Schimmel onder je vloer, drijvende drollen of een tapijt vol bloed? Geen paniek. Deze mannen scheppen de putjes uit, schrapen de stront van de muren en stomen het braaksel uit je auto. -
PREMIUM
Leven van Joost volledig in het teken van tulpen: hij kweekt er 125 miljoen per jaar
Hij is Mister Tulp himself. Joost Wesselman (52) uit Roelofarendsveen kweekt miljoenen tulpen, heeft een tulpenwebshop en is medeorganisator van Nationale Tulpendag. Het seizoen wordt zaterdag geopend met een oudhollands tulpenfeest: Typical Dutch!
-
column
‘Ga er maar gerust van uit dat er op je werk mensen zitten die het momenteel moeilijk hebben’
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Blue Monday -
-
-
Met video4
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
PREMIUM
Sportstudenten timmeren als zzp’er al aan de weg: ‘Administratie vind ik nog wel spannend’
Job Smit (21), Rik de Groot (23) en Sjoerd Theunis (18) zitten nog op de opleiding Sport en Bewegen, maar hebben nu al hun eigen bedrijf. Ze bevestigen de nieuwste cijfers van het CBS en de Kamer van Koophandel: jongeren kiezen er steeds vaker voor om hun werkzame leven meteen als zelfstandig ondernemer te beginnen.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer