Dit is waarom we zo slecht tegen kritiek kunnen
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: onze aversie tegen kritiek
Delen per e-mail
Kritiek krijgen is nooit leuk. Ook niet als het opbouwend is. Vast herkenbaar voor iedereen die weleens opbouwende kritiek heeft gegeven of gekregen. De zender geeft zorgvuldig feedback en de ontvangende partij begint meteen te sputteren. ‘Niet mijn schuld, helemaal niet belangrijk en wie zegt dit dan?’
Spraakwaterval
Vorige week betaalde ik experts om feedback te geven op mijn presentatiekunsten. Waar ik volgens hen aan kon werken was mijn spraakwaterval en de opbouw van mijn verhaal. Op zich hadden ze wel een punt, maar toch voelde ik weerstand. Ik praat nou eenmaal snel, kan dat dan niet mijn handelskenmerk worden? En wat weten mijn cursusleiders nou van denkfouten. Laat hen er dan een lekker verhaal van maken als ze denken dat dat zo makkelijk is.
We denken graag positief over onszelf en kritiek ondermijnt dit goede gevoel. Vandaar dat we onszelf een expedient escape gunnen: we verzinnen goede redenen om te ontsnappen aan de kritiek.
Je zou denken dat iemand die echt slecht is in zijn vak eerder kritiek aanneemt, maar het blijkt precies andersom. Hoe slechter iemand presteert, hoe sterker dit effect van expedient escape is en hoe grover zijn afweergeschut. Niet verwonderlijk dus dat bij een gemiddelde talentenjacht op televisie de minst getalenteerden de jury het meest in twijfel trekken.
Om weerstand te voorkomen, geven we vaak feedback in een complimentensandwich. Je begint met een compliment, belegt het met een venijnig plakje kritiek en dekt het geheel weer toe met een compliment. Prettig voor zowel de gever als de ontvanger. Maar ook totaal nutteloos. Met zo’n complimentensandwich geef je de ontvanger namelijk een heel makkelijke expedient escape. Er gaat zóveel goed, ik hou éven mijn vingers in de oren bij het kritiekstukje.
Een complimentensandwich is prettig voor zowel de gever als de ontvanger. Maar ook totaal nutteloos
Groeiplan
Hoe krijg je iemand dan aan zijn verstand gepeuterd dat hij misschien moet werken aan zijn zwakke vaardigheden? Geef geen kritiek, maar bedenk samen een groeiplan. Vraag de ander: wat zou iemand in jouw functie goed moeten kunnen? Maak samen een lijst met vaardigheden. Vraag vervolgens: wanneer jij je verder zou willen ontwikkelen in deze vaardigheden, welke stappen zou je dan kunnen nemen?
Zelf lees ik nu elke dag vijf minuten op rustig tempo mijn kat voor. Gaat dat goed, dan mag ik mijn nieuwe spreeksnelheid op echte mensen uitproberen.
Meer weten over onze hersenen op het werk? Chantal van der Leest is ook auteur van het boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Opbouwende kritiek geven is een vak apart, zeker als je collega het voor de zoveelste keer verprutst heeft. Dit zijn de tips van coach Charlotte van 't Wout:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit bedrijf gaf personeel ijsvrij onder één voorwaarde: iedereen moet een sneeuwpop maken
Hij liet zijn personeel wel vaker ‘aparte dingen’ doen, maar toen André Wiersma maandag belde met de mededeling dat iedereen ‘ijsvrij’ had, kreeg hij de lachers op zijn hand. De eigenaar van Prefab Twente uit Westerhaar verbond er namelijk een harde voorwaarde aan: iedereen moest een sneeuwpop maken. De werknemers gingen meteen aan de slag. -
‘Echte winnaars durven soms wél op te geven’
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de sunk cost fallacy. -
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. -
Adam kreeg vmbo-advies, nu wacht een baan als advocaat: ‘Ik wil jongeren zoals ik inspireren’
Adam Nassiri (25) startte op de basisschool met een lichte taalachterstand en kreeg vmbo-basisadvies. Vorige week studeerde hij af als meester in de rechten en na zijn stage kan hij advocaat worden. Met zijn verhaal hoopt hij andere jongeren te inspireren en te motiveren. ,,Ik moest harder werken dan de rest om het te halen, maar dat heeft me nooit tegengehouden.” -
PREMIUM
Arbeidsmigranten moeten mogelijk zelf een woning regelen, nu ‘bed en baan’ ter discussie staat: ‘Feodale structuur’
Arbeidsmigranten in Westland moeten binnenkort mogelijk zelf een woning regelen. De Tweede Kamer werkt namelijk aan een scheiding tussen ‘bed en baan’. ,,Als we niet meer zelf mogen huisvesten, zoeken we daar een betrouwbare partner voor.”
-
‘Onthoud: sommige mensen doen vervelend, maar zíjn het niet’
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de fundamentele attributiefout -
PREMIUM
Jacqueline besloot op haar 52ste militair te worden: ‘Papa zou van oor tot oor hebben geglimlacht’
Dat ze op haar 50ste nog één keer een carrièreswitch maakte, was voor Jacqueline Spijkerman uit Nieuwegein niet genoeg. Om zich écht thuis te voelen in haar nieuwe job als communicatieadviseur bij de Koninklijke Landmacht, wilde ze, net als haar vader, militair worden. En dus volgde ze een opleiding tot reservist. -
Help het mkb herstellen, zegt ONL-voorzitter: ‘Ze eten nu hun pensioenpotje op’
Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL, vindt dat er meer oog moet zijn voor problemen in het mkb. ,,Zorg dat bedrijven straks kunnen rekenen op coulance bij het wegwerken van schulden.’’