Topman Coca-Cola: 'Ik ben altijd blij met mensen die actief meedenken'
Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Jaap Wassink, topman van Coca-Cola Nederland.
,,Wil je hogerop komen in een groot bedrijf, laat dan van je horen. Zo simpel is het. Natuurlijk: in een bedrijf waar iedereen durft te zeggen wat hij denkt, doe je dat vanzelf sneller. Maar als werknemer moet je vooral actief mee willen spelen, niet afwachtend aan de kant blijven staan.''
,,In een angstcultuur houden werknemers hun mond – daar wordt een bedrijf alleen maar slechter van. Zie je de kans, laat dan als werknemer je schroom varen. Wees niet bang om de mist in te gaan. Ik reken daar niet snel iemand op af; ik maak zelf ook fouten.''
Meedenken
,,Zorg dat je op jouw afdeling zichtbaar wordt, als je verder wilt komen binnen een organisatie. Lever je een duidelijke bijdrage aan de resultaten van een afdeling, dan ziet jouw manager dat ook. Dikke kans dat hij jou op andere plekken zal aanbevelen. Of je moet zelf aan de slag om positief op te vallen. Zorg dan dat je weet waar een bedrijf en afdeling heen willen, zodat je daar iets zinnigs over kunt zeggen. Ik ben altijd blij met mensen die gericht meedenken. Kijk dus verder dan het takenlijstje uit je functieomschrijving en probeer het grotere geheel te zien.''
,,Moet je heel hard speuren naar de doelstellingen van jouw bedrijf, dan heeft je werkgever duidelijk iets laten liggen. Het management moet eenvoudig kunnen uitleggen welke richting ze met het bedrijf op willen – alleen dan kunnen werknemers daar zo goed mogelijk aan bijdragen.''
Wij vinden de resultaten die je bereikt stukken belangrijker dan de uren die je op kantoor aanwezig bent
Werk-privé
,,Bij Coca-Cola zijn we erg flexibel; we komen graag tegemoet aan de werkwensen van onze medewerkers. De grens tussen werk en privé zit niet vast aan ‘9 tot 5’ maar is veel minder strikt. En dat werkt voor iedereen prima. Alleen doen we absoluut geen concessies aan prestaties. Wij vinden de resultaten die je bereikt stukken belangrijker dan de uren die je op kantoor aanwezig bent.''
,,Opvallend: de mensen die bij ons ver komen, zijn vaak de mensen die veel dóén. Ze houden een voorsprong op collega’s die ‘alleen maar’ veel weten. Doordat we ons zo focussen op prestaties, hebben we ook amper last van politieke spelletjes in het werk. Geen tijd voor – en het is ook nog top voor de werksfeer.''
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Experts aan het woord over de arbeidsmarkt: volg een gratis webinar bij Intermediair
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt gaan razendsnel. In de interactieve talkshowreeks ‘De Werkvloer’ van Intermediair komt iedere maand een expert aan het woord over een actueel thema op het gebied van werk en carrière. Ook kijkers mogen hun vraag stellen aan de expert. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Tip van de Baas
Pak je kansen en wees jezelf, zegt de baas van Corendon
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.
-
PREMIUM
Robert is advocaat in zware zedenzaken: ‘Ik heb meer argwaan naar de wereld, maar dat geeft niet’
De ouders van de 28 kinderen die slachtoffer werden van de Waddinxveense kinderlokker Marco de W. (51) konden hem dag en nacht bellen. En ook de familie van de omgebrachte Esmee (14) uit Hazerswoude-Rijndijk kan op zijn steun rekenen. Strafrechtadvocaat Robert van der Laan (41) werkt aan zware zeden- en geweldszaken. -
Wat doen de duizenden extra medewerkers van de GGD nu?
Duizenden bron- en contactonderzoekers (BCO) belden de afgelopen twee jaar honderdduizenden met corona besmette Nederlanders om te achterhalen waar zij besmet waren geraakt en wie zij mogelijk hadden aangestoken. Inmiddels zit hun taak erop. Wat doen deze BCO’ers nu? -
Tip van de Baas
Carrière maken? Begin in het callcenter, zegt de baas van Corendon
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon.