Worden jouw ideeën vaak afgewezen? Waarschijnlijk loop je in deze valkuil
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: een overtuigende pitch.
Je hebt er goed over nagedacht. Het wordt tijd voor meer verbinding tussen je teamgenoten. Al die tijd communiceren achter schermen met steeds kortere en efficiëntere online meetings heeft de onderlinge band niet echt aangewakkerd.
In jullie teammeeting pak je het woord en je start een vlammend betoog waarom jullie als team - live als het kan en anders online – volgens jou weer op vrijdag moeten gaan borrelen. Je kunt de verleiding niet weerstaan om alle argumenten voor zo’n vast contactmoment enthousiast de groep in te gooien: dat juist nu het actief opzoeken van verbinding zo belangrijk is. Dat zo’n borrel niet alleen gezellig is, maar ook verbinding creëert. En dat een betere verbinding volgens onderzoek zorgt voor beter samenwerken. Als we thuiswerken zijn we productiever en efficiënter, alleen juist dat verbinden en samenwerken is lastiger, weten we inmiddels.
Trots op je betoog kijk je vervolgens naar je collega’s en wacht je op hun reactie. Ook al heb je alle voordelen benoemd van jouw idee, je toehoorders blijken niet bepaald op de banken te staan. ,,Leuk idee, maar ik kan niet op vrijdagmiddag”, antwoordt de een. “Ik heb dan ook geen oppas”, zegt de ander. De discussie die volgt gaat vooral over de nadelen van je voorstel. De redenen waarom wat jij wil niet mogelijk is, blijken sterker. Die borrel op vrijdag komt er niet.
Twee flipover-borden
Dat had anders gekund. Jan van der Vurst schetst in zijn boek Effectief beïnvloeden een mooie oplossing. Weersta de neiging om meteen alle mogelijke voordelen uit te storten over je publiek, maar laat hen zelf het denkwerk doen. Start met het neutraal uitleggen van je voorstel: ,,Vandaag wil ik het graag met jullie hebben over een revival van de vrijdagmiddagborrel. Nu heeft elk plan voor- en nadelen.”
Begin met de mogelijke bezwaren tegen je plan. Benoem ze niet zelf, maar vraag je toehoorders voorbeelden te geven. Een handig hulpmiddel hierbij zijn twee flipover-borden waar post-its op geplakt kunnen worden of, als de bijeenkomst online is, de whiteboard-tool in Microsoft Teams of een externe tool zoals Mural, waarin iedereen vanuit huis iets op een gezamenlijk bord kan schrijven.
Je verzamelt alle mogelijke nadelen: ‘Ik kan niet op vrijdag’, ‘Ik heb geen oppas’. Plak de voordelen op een flipover of laat ze aan een kant van het online bord schrijven. Als er geen nadelen meer verzonnen kunnen worden, loop je naar de andere flipover. Online neem je je teamgenoten mee naar het andere deel van je canvas waar iedereen zijn of haar voordelen kwijt kan: ‘Meer verbinding’, ‘Betere samenwerking’.
Constructievere discussie
Pas nu start je de discussie met de vraag: hoe zouden we nu de voordelen kunnen behouden en toch tegemoet kunnen komen aan de nadelen? Zo krijg je een veel constructievere discussie dan in het eerste voorbeeld. Het gaat niet meer over wat er allemaal niet kan, maar over wat wel kan. Is een borrel op de donderdagmiddag misschien een mooie uitkomst?
Misschien voelt het op deze manier sturen van een discussie een beetje formeel. Al jaren geef ik workshops op relatie-events. Ook daar voel ik soms de weerstand tegen sturing in de vorm van speeddates, ‘formele’ tafelschikkingen en interactieve oefeningen. Maar vervolgens zie ik hoe goed het werkt om mensen elkaar te laten leren kennen. Mijn conclusie? Je moet mensen vooral niet vragen of ze gestuurd willen worden – of ze zin hebben in een tafelschikking of het aanvliegen van je voorstel via je Mural-bord. Dat willen ze natuurlijk niet. Neem ze gewoon enthousiast mee in je online whiteboard, zonder dat je dat aankondigt. De impact zal je verrassen.
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Oneindig aanbod in de winkel: door deze truc kiezen we toch vaak hetzelfde product
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: keuzes bieden. -
Waarom hetzelfde kopje koffie voor de een veel te duur, maar voor de ander een koopje is
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: de juiste vergelijking kiezen. -
‘Als je klanten behandelt als kleuters, moet je niet raar opkijken als ze zich ook zo gaan gedragen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: zelf nadenken. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk.
-
PREMIUM
Corona-jobhopper heeft vaak spijt: ‘Stuit op dezelfde problemen’
Corona heeft werknemers wereldwijd aan het denken gezet. Velen namen ontslag. Maar in hun nieuwe baan zijn ze lang niet altijd gelukkiger, blijkt uit onderzoek. -
Iemand moet het doen
Dave is overledenenverzorger: ‘Elke dag met een glimlach naar werk, hoe gek dat ook klinkt’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: Dave Boekhout (45) uit Helmond werkt al bijna twintig jaar als overledenenverzorger. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.