Zo maak je van 2021 een goed werkjaar: ‘Van ellende kun je ook groeien’
De economie krimpt, de werkloosheid stijgt en we werken allemaal massaal thuis. De uitbraak van de coronacrisis heeft een flinke impact op ons leven. Drie auteurs van de best gelezen managementboeken blikken terug op dit heftige jaar én geven hun tips voor 2021.
Delen per e-mail
Ieder jaar komt Managementboek.nl met de top 25 van de best verkochte managementboeken van Nederland. Op één na zijn dat deze keer allemaal boeken van Nederlandse auteurs.
‘Kom nu al in actie, zelfs als je denkt dat het weinig oplevert’
Jos Burgers is auteur van Wacht niet op de wind, ga roeien!, het best verkochte managementboek van 2020
,,Hopen is een slechte strategie’’, vindt Burgers. Dit jaar is niet makkelijk geweest voor veel ondernemers. We hopen dus op betere tijden, op het vaccin om een einde te maken aan de pandemie, een aantrekkende economie. ,,Maar hoop betekent ook dat we wachten. Totdat de omstandigheden verbeteren of totdat de wind weer aantrekt.’’ Voorlopig tevergeefs, verwacht de auteur. Want de omstandigheden zullen ook komend jaar nog zwaar zijn. ,,Veel bedrijven zijn dit jaar financieel geholpen. Volgend jaar zal de recessie pas echt uitbreken.’’ Afwachten heeft dus geen zin. ,,Kom nu al in actie, zelfs als je denkt dat het weinig oplevert.’’
In beweging blijven
Als voorbeeld noemt Burgers een restaurant. Tijdens de eerste lockdown werd een afhaalservice opgericht. ,,Maar omdat die nauwelijks geld opleverde, is de eigenaar daar tijdens de tweede lockdown mee gestopt.’’ Zonde, vindt Burgers want al brengt het afhalen weinig geld op, het zorgt wel voor nieuwe klanten. ,,Je blijft in beeld én in beweging en dat geeft je een voordeel als je daarna weer open kan.’’ Bezig blijven is sowieso belangrijk voor je ‘mindset’. ,,Wekenlang afwachten tot de omstandigheden ooit weer beter worden, kan zorgen voor depressieve klachten of een burn-out.’’ Blijf actief, werk aan je netwerk en wees zichtbaar, vat hij de tips voor komend jaar samen.
Wekenlang afwachten tot de omstandigheden ooit weer beter worden, kan zorgen voor depressieve klachten of een burn-out
In goede tijden is het bovendien belangrijk om een stevige band op te bouwen met je klanten, zegt Burgers. ,,Wees er voor ze als ze jou nodig hebben. Andersom zijn ze er dan ook voor jou.’’ Bijvoorbeeld een kapsalon die financieel in de problemen komt door de pandemie. ,,Als je een trouwe klantenkring hebt, kan je vaste klanten bellen met de vraag of ze een aantal behandelingen vooruit willen betalen om jou uit de brand te helpen.’’
De tekst gaat verder onder de foto.
‘Hoe meer zintuigen gebruikt worden bij de communicatie, hoe echter het voelt’
Robin Stevens is auteur van Verbinding zonder wifi
Stevens bedacht de titel van zijn bestseller Verbinding zonder wifi voor het uitbreken van de coronacrisis. De afgelopen tien maanden vond het contact juist vaker online plaats. ,,En wat ik merk en hoor, is dat dat het lastiger maakt om écht contact te maken.’’ Vooral via een e-mail of appberichtje is het moeilijk voor de zender en de ontvanger om met elkaar in verbinding te komen. Telefoneren en videobellen zijn betere alternatieven. ,,Hoe meer zintuigen gebruikt worden bij de communicatie, hoe echter het voelt en hoe beter het contact.’’ Dat echte contact is belangrijk, benadrukt Stevens. ,,Het zorgt ervoor dat je ontspant en jezelf bent.’’
Checklist
Maar hoe voel je die verbinding als we allemaal op ons eigen zolderkamertje online vergaderen? ,,Neem er de tijd voor’’, adviseert de auteur. ,,Stel vragen, toon interesse en luister naar het antwoord.’’ In zakelijke gesprekken is het dan ook onverstandig om alleen maar over zakelijke onderwerpen te spreken. Stevens: ,,Zeg iets aardigs. Vraag hoe het gaat. Dat maakt het gesprek leuk. Als je alleen je zakelijke checklist afwerkt, is dat niet prettig.’’ Bij een Zoom-meeting is daar niet altijd tijd voor. Dan is het handig vooraf even alle deelnemers kort te bellen. ,,Even vragen hoe het gaat. Wat iemand verwacht van de vergadering.’’
Stevens heeft ook nog een persoonlijke tip: stuur de mensen die je belangrijk vindt eind dit jaar een persoonlijk kaartje of een attentie. ,,Daarmee compenseer je de gemiste fysieke contacten en laat je zien dat je iemand waardeert. Ik heb dit zelf ook gedaan bij een aantal vrienden en zakenrelaties en kreeg daar verrassend leuke reacties op. Het is fijn om zo toch even die verbinding te voelen.’’
‘Over vervelende gebeurtenissen heen komen is hard werken’
Anja Jongkind en Greet Vonk schreven PostTraumatische Groei, sterker door ellende
Het managementboek van Jongkind en Vonk kwam uit op de dag dat de eerste lockdown werd afgekondigd. Toepasselijk, want hun boek gaat over de mogelijkheid om te groeien na het doormaken van ellende. Die ellende was er dit jaar volop. Werknemers verloren hun baan, mensen kregen te maken met een groot verlies of het herstel van een ernstige ziekte. Maar hoe kom je daar sterker uit?
Perspectief
Allereerst moet je ellende niet bagatelliseren, benadrukken beiden. ,,Het blijft natuurlijk ellendig om ellende door te maken’’, zegt Vonk. Toch is er perspectief. Want het is niet alleen mogelijk om te herstellen, maar ook om te groeien door het doormaken van vervelende gebeurtenissen. Hoe doe je dat? Vonk: ,,Er bestaat helaas geen foefje. Het is hard werken.’’
Als je je emoties verteerd hebt, ‘uitgeboosd’ bent, dan raakt het je steeds minder
Je moet je emoties ‘verteren’, zegt Jongkind. ,,Grondig verwerken.’’ Een beetje zoals het bekijken van een griezelfilm, legt ze uit. ,,De eerste keer schrik je van alles. De derde keer is het al een stuk minder eng en na tien keer doet het je niets meer.’’ Als je onverwachts je baan verliest, ben je eerst ook verbijsterd en boos. ,,Maar als je je emoties verteerd hebt, ‘uitgeboosd’ bent, dan raakt het je steeds minder’’, zegt Jongkind. ,,Je raakt erop uitgekeken en dan heb je het overwonnen.’’
De tekst gaat verder onder de foto.
De twee auteurs spraken voor hun boek bijvoorbeeld een geluidstechnicus die twee keer een burn-out kreeg. ,,Door de coronacrisis verloor hij ook nog zijn baan’’, zegt Jongkind. Toch zat hij geen dag zonder werk. ,,Hij switchte naar elektrotechnicus’’, zegt Vonk. ,,Zijn eerdere ervaringen hadden hem gesterkt. Daardoor kon hij dit drama snel verwerken én direct oplossen.’’
Luisteren
De auteurs hebben ook een tip voor werkgevers die te maken krijgen met werknemers die problemen hebben door corona. ,,Aandacht en belangstelling’’, zegt Jongkind. ,,Dat is het allerbelangrijkste.’’ Bekijk per werknemer hoe je hem of haar kan ondersteunen. ,,Vraag hoe het gaat. En nog belangrijker; luister.’’
In de Succesminuut geeft coach Charlotte van ‘t Wout je nuttige werktips in 60 seconden. Bekijk hieronder alle afleveringen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom mensen liever alles bij het oude houden
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: iets nieuws. -
PREMIUM
Hoezo crisis? Deze sportschool groeit juist dankzij corona: ‘Ondernemers merken dat fitheid loont’
Eenderde van de klanten van sportscholen loopt weg nu de deuren dicht zijn tijdens de tweede lockdown. Mindset Studios groeit juist tegen de stroom in. Het Meernse bedrijf sloeg een grote internationale klant aan de haak. Dankzij corona. -
Brexit-banen: voor deze beroepen worden nog mensen gezocht
De brexit is officieel: vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft gevolgen, allereerst in de logistieke en transportsector. Daar ontstaan nieuwe banen. Functies als planner en declarant zijn belangrijker dan ooit. -
PREMIUM
Gepensioneerde Herman helpt vroegere ic-collega’s uit de brand: ‘Als vanzelfsprekend’
Herman Meijer (66) is al zo’n vier jaar met pensioen, maar wanneer zijn voormalige ic-collega’s van het Saxenburgh Medisch Centrum bij de eerste coronagolf om hulp vragen, springt hij meteen bij. Nu helpt hij er, met 44 jaar ervaring in de zorg, als zogenaamde ‘buddy’ als verpleegkundige. Zonder twijfel. -
Met je partner aan het thuiswerken? Zo blijft het gezellig
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: geweldloos communiceren.
-
Waarom je beter gaat werken van een (virtuele) koffiepauze met collega’s
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is? Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: virtuele koffiecorner. -
wat doet een...
Agnes is productmanager loempia's: ‘We maken er 5 miljoen per week’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Agnes van der Niet (38) internationaal productmanager bij snackproducent Goodlife Foods. -
Je baankansen verbeteren? Zes tips om coronaproof te netwerken
Op zoek naar nieuw werk? Je bent in tijden van corona helaas niet de enige. Opnieuw beginnen kan lastig zijn, zeker als je lang niet meer hebt hoeven te solliciteren. In deze reeks helpt trainer en auteur Mirjam Wiersma jou om je sollicitatieskills weer helemaal up-to-date te maken. Vandaag deel 7: coronaproof je netwerk uitbreiden.