Volledig scherm
De Zandstraat in BenedenLeeuwen wordt al jaren gezien als een gevaarlijke winkelstraat voor voetgangers en fietsers. © Eveline van Elk

Eenrichtingsverkeer is een optie bij vernieuwing van de Zandstraat

De Zandstraat in Beneden-Leeuwen gaat ingrijpend op de schop. Er zijn daarbij geen taboes. Zelfs eenrichtingsverkeer is bespreekbaar.

De werkzaamheden zijn pas over enkele jaren. Begin deze zomer kondigde wethouder Ans Mol aan ruim drie ton uit te trekken voor de voorbereidingen. Ze wil dat bedrag onder meer gebruiken om alle wensen in kaart te brengen.

,,Moeten we eenrichtingsverkeer invoeren? Moeten we de straat halverwege afsluiten? Moet het een wandelgebied worden? Dat willen we allemaal onderzoeken, we sluiten niets uit."

Eenrichtingsverkeer was lang onbespreekbaar

De SP reageert verheugd. Die partij roept al jaren om eenrichtingsverkeer in de drukke winkelstraat. ,,Het was één van onze eerste agendapunten, nog voordat we als partij in de gemeenteraad zaten", zegt SP-raadslid Gert Jan Joosen. ,,We zijn blij dat de rijrichting niet meer vaststaat."

Lange tijd was eenrichtingsverkeer onbespreekbaar. Veel winkeliers in de Zandstraat vrezen dat de straat minder aantrekkelijk wordt en zij werden steeds gesteund door een overgrote meerderheid van de gemeenteraad.

Informatieavonden

Nog dit jaar wil de gemeente starten met informatieavonden om de wensen van alle betrokkenen in beeld te krijgen. Aan de hand daarvan wordt een plan gemaakt. Duidelijk lijkt al wel dat dit één van de duurste projecten ooit voor de gemeente wordt. De herinrichting van de Beatrixstraat was enkele jaren geleden met 2 miljoen euro al een kostbare operatie. Raadsleden verwachten, gezien het bedrag voor de voorbereiding, dat de herinrichting van de Zandstraat zomaar 3 miljoen euro kan kosten.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal