De eerste nieuwe dolfijnsoort ('Inia araguaiaensis') in een eeuw tijd. © AFP

381 nieuwe dier- en plantsoorten ontdekt in Amazonegebied

Onderzoekers hebben 381 nieuwe dier- en plantensoorten ontdekt in het Amazonegebied. Dat gebeurde tijdens een studie die twee jaar duurde. Volgens het Wereld Natuur Fonds (WNF) kwam gemiddeld iedere twee dagen een nieuwe soort aan het licht.

,,Nieuwe soorten omvatten een vuurstaart-springaapje, een honingraatvormige rog, een roze rivierdolfijn, een geelachtige hagedis en een vogel die vernoemd is naar de voormalige Amerikaanse president Barack Obama: Nystalus obamai", zo laat het WNF weten.

De onderzoekers deden de ontdekkingen in 2014 en 2015. Bij eerdere onderzoeken in de oerwouden van de Amazone in Zuid-Amerika doken ook al honderden nieuwe soorten op. Volgens het WNF zitten er nog steeds 'enorme gaten' in de wetenschappelijke kennis over het Amazonegebied.

Het Amazonegebied wordt bedreigd door menselijke activiteit. © REUTERS

Onontdekt

Quote

Onze economische activiteiten zijn er de oorzaak van dat diersoorten dreigen uit te sterven nog voordat we ze ontdekt hebben

Ricardo Mello, WNF
De vissoort 'Papiliolebias ashleyae' werd voor het eerst waargenomen. © AFP

Zo schat de organisatie dat 80 procent van de soorten in het gebied nog ontdekt moet worden. ,,Ondanks het feit dat het slechts 1 procent van het oppervlak van de aarde bedekt, wordt geschat dat 10 procent van alle bekende soorten op aarde er leven", aldus het WNF.

De organisatie maakt zich zorgen over de bescherming van het Amazonewoud. Het is het grootste regenwoud ter wereld en wordt door wetenschappers ook wel 'de longen van de wereld' genoemd. De grootste bedreiging voor het gebied is de mens. Alle nieuw ontdekte dieren werden ontdekt in gebieden die bedreigd worden door ingrijpen van de mens. Zo wordt in recordtempo tropisch hardhout gekapt en komen er steeds meer boerenbedrijven bij.

Ricardo Mello, een vooraanstaand lid van het WNF Amazoneprogramma, benadrukt dat de mens het regenwoud aan het vernietigen is. ,,Dat is erg belangrijk voor ons om te weten: onze economische activiteiten zijn er de oorzaak van dat diersoorten dreigen uit te sterven nog voordat we ze ontdekt hebben."

In totaal zijn 216 nieuwe planten, 93 vissen, 32 amfibieën, 20 zoogdieren, 19 reptielen en een vogel ontdekt. Daaronder zijn deze dieren:

Deze vogel, de 'Nystalus obamai', is vernoemd naar de voormalige Amerikaanse president Barack Obama. © EPA
De tot nog toe onbekende vissoort 'Papiliolebias ashleyae' © AFP
Ook de apensoort 'Calicebus miltoni' werd voor het eerst in de Amazone waargenomen. © AFP