Illustratie van de ster TRAPPIST-1. © NASA

Hubble traceert sporen van water op exoplaneten

Op enkele exoplaneten die rond de ster TRAPPIST-1 draaien, is mogelijk water te vinden. Ruimtetelescoop Hubble heeft daar sporen van getraceerd.

Bij twee van de planeten is het water inmiddels waarschijnlijk verdwenen, maar op het oppervlak van zeker drie andere planeten is misschien nog water te ontdekken. TRAPPIST-1 telt in totaal zeven exoplaneten, waarvan wetenschappers al het vermoeden hadden dat op een paar daarvan misschien leven mogelijk was.

Duizenden exoplaneten

In de afgelopen jaren ontdekten wetenschappers in totaal duizenden 'nieuwe' exoplaneten: planeten die zich buiten ons zonnestelsel bevinden. Daarnaast zijn er nog duizenden potentiële planeten, waarvan het bestaan nog niet helemaal zeker is. Wetenschappers zijn nog maar recentelijk begonnen met het in kaart brengen van deze planeten.

Het werkelijke aantal exoplaneten ligt waarschijnlijk veel hoger. Zo zijn er honderden miljarden sterrenstelsels in het heelal. Ons stelsel, de Melkweg, heeft alleen al honderden miljarden sterren. Waarschijnlijk draaien rond vrijwel al deze sterren diverse exoplaneten.

1. Zoektocht naar buitenaards leven: zo vind je een alien
    Video

Zoektocht naar buiten­aards leven: zo vind je een alien

Al jaren fantaseren ze in Hollywood over de mogelijkheid dat er buitenaards leven bestaat. En wij fantaseren natuurlijk uitbundig met ze mee! Want het kan toch bijna niet dat er in die oneindige hoeveelheid planeten en sterren in ons heelal maar één intelligent soort wezen bestaat? De vraag is alleen: waar begin je met zoeken? Sterrenkundige Lucas Ellerbroek (Universiteit van Amsterdam) neemt je in zijn college mee op zoektocht.