Illustratie van de ster TRAPPIST-1. © NASA

Hubble traceert sporen van water op exoplaneten

Op enkele exoplaneten die rond de ster TRAPPIST-1 draaien, is mogelijk water te vinden. Ruimtetelescoop Hubble heeft daar sporen van getraceerd.

Bij twee van de planeten is het water inmiddels waarschijnlijk verdwenen, maar op het oppervlak van zeker drie andere planeten is misschien nog water te ontdekken. TRAPPIST-1 telt in totaal zeven exoplaneten, waarvan wetenschappers al het vermoeden hadden dat op een paar daarvan misschien leven mogelijk was.

Duizenden exoplaneten

In de afgelopen jaren ontdekten wetenschappers in totaal duizenden 'nieuwe' exoplaneten: planeten die zich buiten ons zonnestelsel bevinden. Daarnaast zijn er nog duizenden potentiële planeten, waarvan het bestaan nog niet helemaal zeker is. Wetenschappers zijn nog maar recentelijk begonnen met het in kaart brengen van deze planeten.

Het werkelijke aantal exoplaneten ligt waarschijnlijk veel hoger. Zo zijn er honderden miljarden sterrenstelsels in het heelal. Ons stelsel, de Melkweg, heeft alleen al honderden miljarden sterren. Waarschijnlijk draaien rond vrijwel al deze sterren diverse exoplaneten.

1. Prachtige beelden van zeer goed zichtbaar noorderlicht

Prachtige beelden van zeer goed zichtbaar noorderlicht

Boven het Finse Lapland vertoonde zich gisterochtend op spectaculaire wijze het noorderlicht. Het zeldzaam heldere groene licht wordt veroorzaakt door een stroom geladen deeltjes die onze atmosfeer bereikt. Deze geladen deeltjes zijn afkomstig vanaf het oppervlak van de zon. Wanneer een massale stroom deeltjes wegschiet vanaf de zon heet dit een plasmawolk. De eruptie die dit noorderlicht veroorzaakte vond volgens het Amerikaanse Space Weather Prediction Center maandag al plaats.