Craspedotropis gretathunbergae.
Craspedotropis gretathunbergae. © Pierre Escoubas/Biodiversity Data Journal

Klimaatspijbelaar Greta Thunberg ‘verheugd’ dat nieuw ontdekt minislakje haar naam draagt

Een nieuwe soort slak, die onlangs werd ontdekt op het Aziatische eiland Borneo, is vernoemd naar de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. En net als de gedreven tiener torst het minuscule slakje, dat amper 2 millimeter meet, een zware last op zijn frêle schouders.

Greta is helemaal erg blij met de naam van het nieuwe slakje.
Greta is helemaal erg blij met de naam van het nieuwe slakje. © EPA

Het door een groep ‘burgerwetenschappers’ ontdekte diertje heeft grijze tentakels en draagt een overmaats huisje op zijn rug. Het klein bemeten diertje werd ontdekt tijdens een door excursiebedrijf Taxon georganiseerde tocht in Centraal Borneo, meldt Biodiversity Data Journal.

,,De onlangs beschreven slak behoort tot de zogenoemde caenogastropods, een groep van landslakken die erom bekendstaat zeer gevoelig te zijn voor droogte, grote temperatuurverschillen en verval van bossen’’, zegt slakkenexpert en medeoprichter van Taxon Expeditions, Menno Schilthuizen.

Problemen oplossen

De slak – officieel Craspedotropis gretathunbergae genaamd – heet zo omdat het weekdiertje volgens onderzoekers net als Thunberg problemen moet oplossen die het niet zelf heeft veroorzaakt. Slakken van dit formaat kunnen slecht tegen droogte, extreme temperaturen en de afname van bosgebieden.

,,De vernoeming van de slak naar Greta Thunberg is voor ons een manier om haar generatie te erkennen’’, zegt een van de expeditieleden. De 17-jarige Greta, die het gezicht werd van wereldwijde schoolstakingen voor het klimaat, heeft al laten weten ‘verheugd’ te zijn met de naam van de nieuwe slakkensoort.

Ontdekker J.P. Lim, die de slak op de begroeiing langs een rivieroever spotte, zegt dat de vernoeming naar Greta de belofte meedraagt dat ‘alle generaties zullen samenkomen om haar te helpen.’’ Het minislakje is niet het eerste diertje dat zijn naam aan Thunberg dankt. Eind vorig jaar viel ook een kevertje die eer ten deel.

Ontdekker Lim spotte het slakje op planten langs een rivier op Borneo.
Ontdekker Lim spotte het slakje op planten langs een rivier op Borneo. © Pierre Escoubas/Biodiversity Data Journal

Focus op biodiversiteit

Taxon Expeditions is een Nederlandse organisatie die in 2017 in Leiden werd opgericht en zich richt op biodiversiteit. ‘We organiseren expedities naar afgelegen gebieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in natuur en wetenschap en helpen hen wetenschappelijke ontdekkingen te doen’, leest het op de site van Taxon.

Burgerwetenschappers worden door Taxon, met behulp van internationale experts, begeleid bij het ontdekken, benoemen en wetenschappelijk publiceren van nieuwe ontdekte dieren. Taxon: ‘Onze missie is om de kracht van burgerkunde te benutten voor het ontdekken en behouden van biodiversiteit.’

,,In de 250 jaar dat natuuronderzoekers de levende wereld hebben bestudeerd, zijn twee miljoen soorten dieren en planten ontdekt, beschreven en benoemd’’, aldus de wetenschappers. Naar schatting slechts 20 procent van het werkelijke aantal. Kleine insecten en ongewervelde dieren, vormen de grootste nog onbekende groep.

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’