Het kuikentje kroop 127 miljoen jaar geleden uit het ei, maar leefde niet lang. © Nature/Raul Martin

Nieuwe technieken leggen geheim van 127 miljoen jaar oud kuiken bloot

Wetenschappers hebben in Spanje een fossiel kuikentje van 127 miljoen jaar oud gevonden. Het vogeltje was maar vijf centimeter groot en moet ongeveer tien gram hebben gewogen toen het nog leefde.

Vogelfossielen uit de periode zijn al bijzonder, maar fossielen van babyvogels worden gezien als 'zeldzamer dan zeldzaam'. Het diertje behoorde tot een groep primitieve vogels die onze planeet deelde met dinosauriërs.

De reeds lang uitgestorven dieren leefden tussen de 250 en 66 miljoen jaar geleden en behoorden tot de familie van Enantiornithes. De meesten daarvan hadden tanden, en klauwen aan hun vleugels, maar leken vermoedelijk op hedendaagse vogels.

Niet groter dan pink

Een driedimensionale reconstructie van het fossiele kuiken © Fabian Knoll

Het kuikentje was niet veel groter dan een mensenpink en woog ongeveer 10 gram. Het diertje was piepjong en net uit het ei toen het doodging. Zijn botten waren nog zwak en hij kon nog niet vliegen, schrijft het tijdschrift Nature.

Het fossiel werd al jaren geleden gevonden in Las Hoyas, een kalksteenafzetting waarin zich een enorme concentratie aan fossielen bevindt die zeer goed bewaard zijn gebleven.

Het ontbrak de onderzoekers echter aan technieken om het kuiken nauwkeurig te bestuderen. Wetenschappers uit Groot-Brittannië, Zweden en de Verenigde Staten gebruiken nu technologische hoogstandjes om zijn geheimen bloot te leggen.

Ongekende mogelijkheden

,,Nieuwe technieken bieden ongekende mogelijkheden'', zegt Fabien Knol van de universiteit van Manchester. De vondst kan wetenschappers meer leren over de evolutie van vogels.

,,Het is bijzonder om te zien dat veel eigenschappen van vogels nu, meer dan 100 miljoen jaar geleden al ontwikkeld waren'', zegt Luis Chiappe van het natuurkundig museum in Los Angeles.