Een defect in de genen blijkt de oorzaak van een slechte adem © Thinkstock

Rioollucht! Foutje in menselijk gen veroorzaakt stinkende adem

NIJMEGEN - Een slechte adem kan onder meer door een genetisch defect worden veroorzaakt. Dat is vastgesteld door onderzoekers van het Radboudumc en de Radboud Universiteit. Een missend eiwit is de boosdoener achter de indringende rioollucht, schrijven ze op wetenschapssite Nature.

Bij mensen met een foutje in het gen SELENBP1 ontbreekt het eiwit dat de zwavelverbinding methaanthiol  in de mond moet aanpakken. Die stof veroorzaakt die vervelende, sterke koolachtige lucht. Het defecte gen is echter slechts een van de redenen voor een slechte adem.

,,Methaanthiol wordt in grote hoeveelheden in de darm geproduceerd en kan ook uit voeding afkomstig zijn. We dachten dat het eiwit dat deze stof moet opruimen bij deze mensen kapot was’’, zegt hoogleraar Erfelijke Stofwisselingsziektes Ron Wevers. ,,Maar we konden daar geen aanknopingspunten in de stofwisseling voor vinden.’’

Rioolwater

Door onderzoek bij families uit Duitsland en Portugal, die allen met het euvel kampen, kwam Wevers samen met onderzoekers van de universiteit van Warwick een stuk verder. Zo ontdekten zij een eiwit dat methaanthiol omzet in de bacterie Hyphomicrobium.  Deze bacterie voedt zich met zwavelverbindingen, waaronder methaanthiol, uit rioolwater.

Het gen dat codeert voor het eiwit dat voor de omzetting van methaanthiol zorgt, bleek na onderzoek ook bij de mens voor te komen.
SELENBP1 vertoont de meeste overeenkomsten. ,,De functie van het bijbehorende menselijke eiwit was echter nog onbekend, maar we dachten dat de aanwezigheid wel eens de oorzaak van stinkende adem zou kunnen zijn’’, vertelt Wever.

De genetische oorzaak komt waarschijnlijk bij één op de 90.000 mensen voor, becijferden de onderzoekers. Een echte oplossing is er helaas niet: ,,Voorlopig kunnen ze een stinkende adem eigenlijk alleen verminderen met dieetmaatregelen.’’

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!