Wetenschappers ontdekken ‘wandelende haaien’ op de zeebodem

videoHet is een bijzonder gezicht: een haai die zijn vinnen gebruikt om over de zeebodem te sluipen. Australische wetenschappers hebben vier nieuwe soorten van deze zogeheten ‘wandelende haaien’ ontdekt. Daarmee komt het totaal aantal bekende soorten op negen.

De wandelende haaien werden in de kustwateren van Noord-Australië en het eiland Nieuw-Guinea aangetroffen. Om zich over riffen te kunnen verplaatsen gebruiken de haaien hun vinnen als voeten.

In het gezaghebbende vakblad Marine and Freshwater Research schrijven onderzoekers dat de haaien zo een grote voorsprong hebben op prooidieren zoals kleine vissen en schaal- en weekdieren. De haaien kunnen dankzij hun vinnen ook in zuurstofarme omgevingen overleven.

Maar voordat je in paniek raakt door deze wandelende gevaartes: volgens de onderzoekers vormen de haaien geen bedreiging voor mensen. Ze zijn gemiddeld minder dan een meter lang.

Wandelende haai in Queensland, Australië.
Wandelende haai in Queensland, Australië. © Mrpbps/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0
  1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’