© indebuurt/Unsplash

‘Wij mogen van geluk spreken dat we op zo’n mooi, rustig plekje in het heelal wonen’

InterviewIn zeven dagen van de grote oerknal naar nu? Natuurkundige Guido Tonelli, een van de ontdekkers van het higgsdeeltje, laat in zijn wervelende boek Genesis zien dat het kan. Je beleeft met hem de oerknal, reist mee in een krankzinnig snel uitdijend heelal, ontdekt samenhang in de chaos, ziet het eerste licht en de eerste ster die ontbrandt.

Een betere gids kun je je niet wensen. De Italiaan Guido Tonelli is een gezaghebbende natuurkundige, wordt de ‘Galileo Galilei van nu’ genoemd. Hij is een van de drijvende krachten achter de deeltjesversneller LHC van de Zwitserse nucleair onderzoeker Cern. Daar ontdekte hij het langgezochte higgsdeeltje dat alle andere deeltjes in het universum hun massa geeft. Zijn geboorteplaats, Casola in Lunigiana (Toscane) kan dan ook geen toeval zijn. Het stadje ligt vlakbij Massa.

Met de 69-jarige natuurkundige aan het roer is het ‘fasten your seatbelt’. Vanuit het vacuüm beleef je met hem de oerknal, reis je mee in een krankzinnig snel uitdijend heelal, ontdek je samenhang in de chaos, zie je het eerste licht en de eerste ster die ontbrandt.