‘Wielerrondes hebben vaker te maken met strengere stikstofregels’
Nederlandse wielerwedstrijden hebben in toenemende mate te maken met strengere stikstofeisen. Omdat de koers een evenement is, zijn vergunningen noodzakelijk. En die zijn alleen te verkrijgen als er een stikstofrapport is opgesteld. In sommige gevallen blijkt uit zo’n rapport dat het parkoers vanwege de uitstoot moet veranderen, schrijft Trouw.
Dat was bijvoorbeeld zo voor de Acht van Westerveld, een wedstrijd in Drenthe. De ronde moest worden ingekort om niet in de buurt van Natura 2000-gebieden te komen. Bovendien reden er minder auto’s voor genodigden. En van de acht geplande matrixborden langs de weg werden er zes vervangen door vrijwilligers. Waarom? Omdat die matrixborden met een vrachtwagen zouden worden verplaatst.
Wie een wielerkoers wil organiseren, moet aanvragen indienen bij provincies, gemeenten en soms zelfs waterschappen. Bij start- en finishplaatsen moet een vergunning worden verkregen, bij passages tussenin is een verklaring nodig. Het belangrijkste punt is dat ook de koers de Natura 2000-gebieden in Nederland niet mag schaden. Zeker in Brabant, waar het zo slecht met de natuur gesteld is dat de teugels nog strakker zijn aangetrokken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jumbo-Visma legt Kruijswijk (35) langer vast: ‘Steven kan nog een belangrijke rol spelen in grote rondes’
-
PREMIUM
Nog twee doldwaze dagen in de Dolomieten: ‘Primoz Roglic heeft laten zien dat hij nog altijd Giro kan winnen’
Op weg naar Val di Zoldo vocht Primoz Roglic zich terug naar plek 2 in het Giro-klassement. Al gaf rozetruidrager Geraint Thomas geen krimp. Met de top 3 binnen een minuut, wordt het nog spannend in de laatste dagen van de Giro. -
Tourwinnaar Vingegaard moet landgenoot Bjerg voor laten gaan in tijdrit Dauphiné: ‘Te hard gestart’
Jonas Vingegaard heeft in de tijdrit van het Critérium du Dauphiné zijn meerdere moeten erkennen in landgenoot Mikkel Bjerg. De Deen uit de stal van UAE Team Emirates werkte de ruim 31 kilometer rit tegen de klok twaalf seconden sneller af dan de Tourwinnaar van Jumbo-Visma. De Fransman Rémi Cavagna werd op 27 seconden derde. -
PREMIUM4
‘Wij dachten altijd dat oom Henk glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn’
Carla (59) dacht dat haar oom glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn. Een erfenis kan je leven veranderen. In deze serie deelt elke week iemand zijn of haar verhaal. -
Op deze plekken kun je een elektrische auto beter niet opladen
Het scheelt flink in de portemonnee waar je in ons land je auto oplaadt. In ondergrondse parkeerplaatsen is het altijd duur. Daar ben je gemiddeld 16,8 procent duurder uit dan elders in de gemeente.
-
6 tips2
Ga schulden gelijk te lijf: ‘Oogkleppen ophouden en post niet openmaken is geen goed idee’
-
-
-
PREMIUM
‘Grote klap’ voor Steven Kruijswijk ook slecht nieuws voor Jumbo-Visma: routinier is van onschatbare waarde
Hij kreeg al veel voor zijn kiezen in zijn lange loopbaan. Voor Steven Kruijswijk wacht weer een lange revalidatie na een zware val in Criterium du Dauphiné. De routinier van Jumbo-Visma brak zijn sleutelbeen en liep een bekkenfractuur op. Weg Tour, waar zijn rol juist zo belangrijk was. Wilco Kelderman vervangt hem in de Tourploeg. -
Jonas Vingegaard soleert naar etappezege in Critérium du Dauphiné en grijpt leiderstrui
Jonas Vingegaard heeft Jumbo-Visma in het Critérium du Dauphiné een derde etappezege bezorgd. De Deense Tourwinnaar kwam na een 191 kilometer lange bergetappe solo aan in finishplaats Salins-les-Bains. De Fransman Christophe Laporte had eerder deze week al twee etappes namens Jumbo gewonnen in het Critérium du Dauphiné, een voorbereidingskoers op de Tour de France.