Volledig scherm
Dagelijks is het stilstaan op de A326, om de A50 op te kunnen draaien. © Eveline van Elk

Haagse VVD wil haast met aanpak files op A50 tussen Wijchen en Oss

WIJCHEN - De VVD-Tweede Kamerfractie begint zich te roeren in het fileleed op de A50 tussen Gelderland en Brabant. Kamerlid Remco Dijkstra wil dat er haast gemaakt wordt met het zoeken naar oplossingen.

Dijkstra heeft hierover maandag Kamervragen gesteld aan verkeersminister en partijgenoot Cora van Nieuwenhuizen. Hij wil graag weten hoeveel geld nodig is om 'de ergste problematiek' op te lossen; en wat nodig is voor een totale, definitieve oplossing. Maar bovenal wil hij van de minister weten hoe op korte termijn extra geld naar de A50 kan, bijvoorbeeld door de provincies Gelderland en Noord-Brabant een wegverbreding te laten voorfinancieren. 

Van 70 naar 12

Volledig scherm
Drukte op knooppunt Bankhoef vanuit de lucht. © Gerard Verschooten

De A50 tussen de knooppunten Bankhoef bij Wijchen en Paalgraven bij Oss was vorig jaar de hoogste nieuwkomer in de nationale filetop-50: met stip van plek 70 in 2016 naar plek 12. De twee maal twee rijstroken kunnen het samenkomen van de snelwegen A50 en A326 aan de noordzijde en A50 en A59 aan de zuidzijde niet aan. De filedruk - een berekening van lengte en duur - werd in één jaar tijd 2,5 keer zoveel. In zowel de avond- als ochtendspits staan er files, waarbij die aan Gelderse zijde voor de meeste vertraging zorgen. 

Aandacht van de VVD als grootste regeringspartij voor het vastlopende verkeer op de A50 is een belangrijke stap voorwaarts. Ook de minister noemde twee weken geleden bij BNR-nieuwsradio de A50 heel expliciet als voorbeeld van een weggedeelte waarvoor ze nog geen budget heeft, maar die wel dringend aan een oplossing voor de vele files toe is. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. De weg ligt vol aardappels of shampoo na een ongeluk: wie ruimt dat op, en wie betaalt dat?

    De weg ligt vol aardappels of shampoo na een ongeluk: wie ruimt dat op, en wie betaalt dat?

    NIJMEGEN- Regelmatig gebeurt het dat bij een ongeluk een vrachtwagen of een ander voertuig z'n lading verliest. De gevolgen voor het verkeer zijn vaak groot. Zoals maandagochtend, toen de A50 vol lag met aardappelen nadat een oplegger de lading verloor. Met files van zelfs anderhalf uur tot gevolg. Of zoals twee maanden terug, toen de A15 vol shampoo lag. Maar wie ruimt dat op? En wie betaalt de kosten daarvan?

Maas en Waal