Marc ruilt politiefiets in voor oude liefde: ‘Ik moet hem in de slaapkamer naast mijn bed willen zetten’
WIJCHEN - Zie je politiemensen op mountainbikes, dan kun je er vergif op innemen dat de fietsen van Mo-Tech uit Wijchen komen. Oprichter Marc Ovezall (57) maakt de wendbare en robuuste fietsen. ,,Ze duiken er weleens een trap mee af.” Ovezall heeft zijn bedrijf nu verkocht en keert terug naar zijn grote liefde: de racefiets.
Ovezall werd in Amsterdam geboren en groeide op in Alphen aan de Maas. Hij woont nu in Niftrik. Van huis uit is de fietsenmaker fysiotherapeut. Hij werkte jarenlang bij Sanasport in Beek. Een mooi bestaan, maar de fervente wielrenner ruilde het toch in voor de fiets.
Na een eigen zaakje te hebben gehad, rolde hij via Bike Services in Nijmegen uiteindelijk in het zelf bouwen en repareren van fietsen. Het leek hem wel wat, snelle fietsen leveren en onderhouden voor de overheid.
Langlopende contracten verzekeren je jarenlang van brood op de plank. ,,De contacten met defensie, de politie en gemeenten had ik al via Bike Services.”
Rechtop zitten bij het surveilleren
In de begintijd kocht Ovezall gewone mountainbikes die hij doorverkocht. ,,Dat was ongeveer twintig jaar geleden. Toen kroop de politie net op de fiets. Later ga je denken: dan moet het er ook uitzien als een politiefiets.”
Hij ging de frames lakken in wit met rood en blauw. Maakte ze geschikt om accessoires op te monteren. ,,Op een mountainbike zit normaal geen standaard, die maken wij erop. We plaatsen een nokje op het frame zodat er een slot op kan.”
Niet gebruikelijk voor een mountainbike. De fietsen voor defensie zijn zwart. ,,Die worden gebruikt als trainingsfietsen, om te sporten.” De marechaussee: donkerblauw.
Bij een aanhouding moet de fiets snel tussen je benen vandaan kunnen
Ovezall ging het frame van de politiefiets aanpassen qua vorm en afmetingen, vertelt hij. ,,Hij moet robuust zijn, wendbaar en handelbaar, ze duiken er weleens een trap mee af.” Goed surveilleren lukt niet als je te ver voorover hangt. ,,Je moet rechtop zitten, met je neus naar het publiek. Een wat relaxtere zithouding.”
De fiets heeft een lage instap en dat heeft niets met leeftijd te maken. ,,Bij een aanhouding moet ie snel tussen je benen vandaan kunnen.”
Ovezall demonstreert de actie en laat het stuur van de mountainbike los. De fiets valt zonder hem te raken. Hij stapt weg. ,,Een agent kan zich er ook mee verdedigen.”
Terug naar oude liefde
Het onderhoud van de fietsen vindt de fietsenbouwer minimaal net zo belangrijk: ,,Een politieagent heeft een acht uurdienst, die moet op zijn fiets kunnen vertrouwen.”
Dus heeft hij mobiele werkplaatsen, volledig ingerichte bussen die het hele land door gaan. Langs politiekorpsen, kazernes en gemeentes.
Ik moet hem in de slaapkamer naast mijn bed willen zetten
Ovezall vertelt er nog steeds bevlogen over, maar hij is langzaam afscheid aan het nemen van zijn Mo-Tech. Het bedrijf is met zijn expertise en onderhoudsapparaat een aantrekkelijke aanvulling voor Fietsvoordeelshop.nl.
Dat nam Mo-Tech over. Een kans voor Ovezall om weer een nieuwe draai te maken: terug naar de racefiets, zijn passie.
Even sparen
Er verschijnt meteen een grote glimlach op zijn gezicht. ,,Van een racefiets gaat mijn hart sneller kloppen. Ooit ben ik daarmee begonnen en nu ga ik daarnaar terug.”
Oogstrelende fietsen bouwen, wil hij. ,,Ik moet hem in de slaapkamer naast mijn bed willen zetten.” Hij heeft de naam van zijn merk al verzonnen: DeRaes. ,,Dat komt gewoon uit de duim.”
Hoop esthetiek
Twee verschillende exemplaren staan in de showroom. ,,Er zit een hoop esthetiek bij, voor mij is dat heel belangrijk. Hoe hij is opgebouwd, de lijnen, de kleur.”
Natuurlijk, technisch moet hij ook perfect zijn. ,,Maar een crankstel heb je, dat is van een bepaald merk dat je op alle goede racefietsen vindt. Dat ga ik niet veel beter doen. Ik kies de frames die ik wil, daar doe ik geen concessies in.” En een groot in het oog springend logo, dat komt er niet op. ,,Lelijk.”
Wie een op maat gemaakte DeRaes-racefiets wil, moet misschien nog wel even sparen. Die kost 5000 tot 10.000 euro. ,,Ik ben veel zuiniger op mijn racefiets dan op mijn auto.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Blinde kinderen op waterski’s: ‘Heerlijk om de wind te voelen’
WIJCHEN - Blinde en slechtziende kinderen van Koninklijke Visio in Grave gingen maandagmiddag waterskiën op De Berendonck. Om lol te maken én om te ontdekken wat ze, ondanks hun beperking, allemaal wél kunnen. -
PREMIUM
Bizar ongeval A326: ‘Wonder dat er geen doden zijn gevallen’
WIJCHEN - Van de weg raken en vervolgens een paar meter lager na een val van een viaduct op een fietspad terechtkomen. Het overkwam dinsdagavond een 33-jarige Duitse bestuurder van een bestelbusje op de A326. -
PREMIUM
Beuningen vangt na sluiting opvang in De Tinnegieter geen asielzoekers meer op uit Ter Apel
BEUNINGEN - Beuningen vangt na 27 juni geen asielzoekers meer op uit het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel, ook niet op het voor noodopvang ingerichte Asdonckterrein. -
PREMIUM4
Ambtenarenkorps Druten-Wijchen kampt met hoge werkdruk en fors ziekteverzuim
WIJCHEN - De problemen binnen het gefuseerde ambtenarenkorps van Druten en Wijchen stapelen zich op. De werkdruk is hoog, het ziekteverzuim ook. Dit jaar moet er 1,3 miljoen euro extra naar de Werkorganisatie Druten-Wijchen. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt.
-
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
PREMIUM2
Doek valt voor Wijchense paardenmarkt: ‘We moeten het even laten bezinken’
WIJCHEN - Het doek is gevallen voor de Wijchense paardenmarkt. Het bestuur kan de organisatie van de markt, waarvan de wortels teruggaan tot de zeventiende eeuw, niet meer bolwerken. De editie van 2019 was, naar nu blijkt, de laatste.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer