Volledig scherm
Knooppunt Bankhoef, in zuidelijke richting: de A50 en A326 komen er met twee keer twee rijstroken bij elkaar en die vier rijstroken worden ‘samengeperst’ tot twee stuks. © Gerard Verschooten

Minister: meer onderzoek naar files op A50 Ewijk-Oss, maar nog geen geld

WIJCHEN/ RAVENSTEIN - Er komt een diepgravend onderzoek naar de oorzaken van filevorming op de A50 tussen de knooppunten Paalgraven en Ewijk én naar opties om die verkeershinder te verhelpen. Dat betekent echter nog niet dat er ook al geld gereserveerd gaat worden om de dagelijkse opstoppingen aan beide kanten van de snelweg de wereld uit te helpen.

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen doet die toezegging, in antwoord op Kamervragen van VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra. ‘Ik ben bereid samen met de regio naar oorzaken en mogelijke oplossingen van de verkeershinder op de A50 te kijken', schrijft zij. Op 21 november moet over deze studies een besluit worden genomen. 

Net buiten top-10

Geld voor concrete maatregelen - zoals het verbreden van deze Gelders-Brabantse snelweg van twee keer twee naar twee keer drie rijstroken of een extra Maasbrug bij Ravenstein - kan Van Nieuwenhuizen niet toezeggen. Wel blijkt uit haar antwoord dat de A50 net buiten de prioriteitenlijstjes valt. Want de minister geeft voorrang aan de tien grootste knelpunten, terwijl de A50 op plek 11 komt. 

De afgelopen maanden noemde zij in diverse media de A50 als filelocatie die ze graag als eerste zou aanpakken als er meer geld beschikbaar zou zijn. De A50 is vorig jaar immers omhoog geschoten in de nationale file top 100: van 70 naar 12.

Maasbrug

Quote

Het aantal ongevallen op de A50 tussen de knooppun­ten Ewijk en Paalgraven ligt boven het gemiddelde van vergelijk­ba­re snelwegen in Nederland.

Cora van Nieuwenhuizen, Minister van Verkeer en Infrastructuur

Naar aanleiding van Dijkstra’s Kamervragen heeft de minister ook laten berekenen wat tot 2030 de files op de A50 jaarlijks aan economisch verlies kosten. Dat bedrag loopt uiteen van 8 miljoen euro bij lage economische groei tot 15 miljoen als de huidige economische toptijd zich voortzet. 

Over de Ravensteinse Maasbrug rijden momenteel op een gemiddelde werkdag zo’n 98.000 voertuigen, waarvan 19 procent vrachtverkeer is; en dat is een relatief hoog percentage. Tenslotte laat Van Nieuwenhuizen nog weten dat het aantal ongevallen op de A50 tussen Oss en Wijchen/Ewijk 'boven het landelijk gemiddelde van vergelijkbare snelwegen ligt'. De oorzaak daarvan wordt ook meegenomen in de extra studies die ze wil opstarten. 

Dijkstra is tevreden met antwoorden van zijn partijgenoot Van Nieuwenhuizen. ‘De minister erkent dat de A50 hoog scoort als landelijk knelpunt. Dit is het begin, nu zorgen dat er meer geld vanuit het rijk beschikbaar komt óf dat voorfinanciering vanuit de provincies Gelderland en Brabant mogelijk is'. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal