Volledig scherm
Medewerkers in speciale kleding ruimen het asbest op dat op de A326 bij Nijmegen terecht kwam. © Roland Heitink/Persbureau Heitink

‘Urenlange afsluiting A326 om asbest was overdreven’

WIJCHEN - De snelweg A326 was zaterdag bij Wijchen een groot deel van de dag afgesloten nadat een lading asbest van een aanhanger was gevallen. De urenlange afsluiting was volgens hoogleraar Ira Helsloot van de Radboud Universiteit overtrokken: ,,Dit is een voorbeeld van overdreven veiligheidsbeleid.”

Vegende en poetsende mannen in beschermende pakken, op een deels afgesloten A326. Dat was zaterdagmiddag ter hoogte van Wijchen het beeld op de provinciale snelweg. Een aanhangwagen verloor daar rond 15:00 uur enkele grote asbestdaken en kleine tegeltjes. Reden voor Rijkswaterstaat om groot op te schalen. Aanvankelijk werd gedacht dat de weg rond 18:00 weer vrijgegeven zou worden, maar dat werd uiteindelijk nog pas vele uren later. 

Zwaar overdreven

Buiten proportie, vindt hoogleraar Besturen van Veiligheid Ira Helsloot van de Radboud Universiteit. ,,De hier gehanteerde schoonmaakprocedure is zwaar overdreven. Hier moet je gewoon goed de grote brokken bij elkaar vegen, eventueel met een klein masker op.” Volgens Helsloot had de weg slechts kort afgesloten hoeven worden. ,,Gewoon het verkeer even kort, iets van 10 minuten, stilleggen en snel de grote brokstukken weg halen. Daarna kun je het verkeer weer doorlaten.”

De risico's voor de volksgezondheid waren klein, denkt de hoogleraar. ,,De achtergebleven vezels worden plat gereden. Dat levert zo'n klein risico voor omwonenden op dat het verwaarloosbaar is. Vergelijkbaar met het risico van 1 sigaret.” Toch heeft Helsloot wel enig begrip voor het opschalen door Rijkswaterstaat: ,,Dat is onvermijdelijk. Bij een onzeker risico zie je altijd dat de baas wordt gevraagd. Deze kan echter niet snel genoeg goed advies krijgen, waardoor je nu zo’n situatie krijgt.”

Enorm werk

Hoe het asbest op de weg kon komen en door wie, weet de provincie Gelderland als wegbeheerder nog niet. ,,Onze aanname is dat de lading op een aanhanger zat en niet voldoende verzekerd was”, aldus de woordvoerder. Het was volgens haar een ‘enorm werk’ om de weg schoon te krijgen. ,,Als asbestplaten op hard asfalt komen, breken ze in duizend stukjes. Die moeten er toch handmatig worden afgehaald.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal