Volledig scherm
Open dag op het Maaswaal College in Wijchen. © David van Haren

Veel belangstelling voor driejarige brugklas bij Maaswaal College

WIJCHEN - Onder de naam Maaswaal NeXT start het Wijchense college komend schooljaar met een driejarige brugklas voor mavo-havo. Bovendien wordt het onderwijs in deze klas vernieuwd: meer maatwerk. Op de open dag, afgelopen zaterdag, blijkt dat veel ouders en leerlingen interesse hebben. Leraren zijn enthousiast: ,,Ik ben ervan overtuigd dat we kinderen hiermee echt verder kunnen helpen.”

Basisscholieren in Wijchen met een mavo-havo advies die in eigen dorp naar school willen, stonden tot nu toe voor een lastige keuze. Of naar het Maaswaalcollege locatie Oosterweg om mavo te volgen, of naar de locatie Veenseweg voor de havo.

Maar ze zijn nog zo jong, het is moeilijk te voorspellen hoe ze zich ontwikkelen. Terwijl de beslissing veel uitmaakt: na de mavo ga je meestal naar een praktische vervolgopleiding terwijl havo toegang geeft tot beroepsopleidingen waar meer theorie bij komt.

Nieuwe brugklas

Daarom presenteert de Wijchense school iets nieuws: Maaswaal NeXT: een driejarige brugklas voor mavo en havo. Pas na drie jaar hoeven de leerlingen de knoop door te hakken op welk niveau ze de school willen afmaken. En er is  een mogelijkheid om sommige vakken op een ander niveau af te sluiten. 

De oude mogelijkheid om meteen naar de mavo of havo te gaan blijft daarnaast bestaan.

Op de open dag deze zaterdag was vier keer een speciale informatieronde voor de driejarige brugklas. Alle keren zat het lokaal vol met ouders en kinderen. Ze werden ontvangen door Gerard de Haan, voormalig schoolleider in het basisonderwijs en ingehuurd om de onderwijsvernieuwing in goede banen te leiden.

Onderwijs met maatwerk

Want met de driejarige brugklas Maaswaal NeXT wordt tegelijkertijd een andere manier van lesgeven ingevoerd. Met meer ruimte voor individuele mogelijkheden van de leerlingen. De Haan: ,,Kinderen komen van verschillende scholen, hebben verschillende talenten. De een heeft vijf uur nodig om iets te leren, de ander kan het bijna al. Bij traditioneel onderwijs krijgt de helft van de leerlingen niet wat ze nodig hebben:  de een kan het niet bijbenen en de ander verveelt zich.”

Met hulp van een coachende leraar, krijgen leerlingen de ruimte om het rooster aan te passen en een eigen leerroute te volgen. ,,Dit is geen experimentele methode", benadrukt De Haan. ,,Op verschillende scholen in Nederland wordt dit al toegepast. Het daagt leerlingen uit om op een niveau te komen dat bij hen past.”

Grote belangstelling

De belangstelling is behoorlijk groot voor Maaswaal NeXT. De Haan verwacht dat er in augustus twee groepen starten. De eerste maanden zullen de lessen nog redelijk eenvormig zijn om iedereen te laten wennen. Daarna zijn individuele aanpassingen mogelijk. De leraren worden bijgeschoold, vooraf en als de brugklas al loopt. De andere afdelingen van het Maaswaal College gaan waarschijnlijk in de toekomst delen van deze individuele werkwijze overnemen.

De docenten die meedoen aan deze vernieuwing hebben ervoor gekozen en werken al aan de voorbereidingen. ,,We zijn allemaal enthousiast", zegt lerares Maartje van der Steen. ,,We merken dat we niet altijd eruit kunnen halen wat erin zit door het eenvormige systeem. Ik ben ervan overtuigd dat we kinderen hiermee echt verder kunnen helpen.”

Vader Peter Taken die met echtgenote en dochter Juliette de informatie heeft aangehoord, heeft absoluut interesse maar ook kanttekeningen. ,,Mijn dochter wil graag. Het nadeel is dat dit iets nieuws is hier.  Dan heb je altijd te maken met kinderziekten.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal