Volledig scherm
© Carlo ter Ellen

Samenvoeging treinverbindingen Twente en Achterhoek voor betere aansluiting

HENGELO - Drie treinverbindingen tussen Twente, Zutphen en de Achterhoek worden samengevoegd. Gedeputeerde Staten van de provincies Overijssel en Gelderland willen de drie lijnen in één keer aanbesteden in een zogenaamde nieuwe concessie. Met als belangrijkste voordeel een betere aansluiting voor reizigers.

Het gaat om de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, die nu nog bij de concessie Regio Twente hoort en om de lijnen Zutphen-Apeldoorn en Zutphen-Winterswijk van de concessie Achterhoek/Rivierenland. In de nieuwe samenvoeging gaan de lijnen Berkel-Dinkel heten. Ook het busvervoer in dit gebied wordt meegenomen in de nieuwe aanbesteding.

Verschillende vervoerders

De treindiensten worden nu uitgevoerd door verschillende vervoerders. Keolis (voorheen Syntus) is de vervoerder op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Op de lijnen Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Apeldoorn rijden treinen van Arriva.

In de nieuwe aanbesteding wordt één vervoerder verantwoordelijk voor alle drie de lijnen en het busvervoer. Dat moet de nodige voordelen voor reizigers opleveren. Zoals een betere aansluiting, waardoor reizigers minder vaak hoeven over te stappen of daarvoor betere mogelijkheden krijgen. Ook gelden dan in het gehele gebied dezelfde tarieven en voorwaarden. 

Aanbesteding voor 2023

Het huidige contract voor de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal loopt in 2023 af, het contract voor de lijnen van Achterhoek-Rivierenland loopt nog tot 2025. De nieuwe aanbesteding moet voor 2023 gedaan worden, daarna geldt nog een overgangsperiode tot 2025. Provinciale Staten van Overijssel beslist op 23 mei over het voorstel voor de nieuwe indeling van treindiensten.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Achterhoek