Huurcommissie waarschuwt voor verrassingen in hoge servicekosten: ‘Huurders kunnen bij ons terecht’
Huurders met een all-inclusive huurprijs kan een onaangename verrassing wachten omdat servicekosten in veel gevallen de hoge energieprijzen niet meer dekken. Die waarschuwing komt van de Huurcommissie op de dag dat de overheidsinstelling in het jaarverslag bekendmaakt dat de achterstanden in de klachtenafhandeling zijn weggewerkt.
Huurders en verhuurders kunnen weer binnen vier maanden hun recht halen bij de Huurcommissie als er een conflict is over bijvoorbeeld huurverhogingen, gebreken in woningen of servicekosten. ,,We krijgen het huis weer op orde”, zegt voorzitter Asje van Dijk in een interview met deze site.
Soms duurde het wel een jaar of in uitzonderlijke gevallen twee jaar tot een klacht door de Huurcommissie werd opgepakt. ,,In een overspannen huizenmarkt zijn er veel huurexcessen en begin vorig jaar lagen er 9400 zaken op de plank die wij niet op tijd konden behandelen. Inmiddels is dat aantal tot 2800 teruggebracht en dat is een normale voorraad waardoor we vanaf nu binnen vier maanden recht kunnen spreken.” Vier maanden is de wettelijke termijn. De commissie kon al vele jaren haar wettelijke taak niet vervullen.
Meer personeel en snelle uitspraak bij simpele zaken
Volgens Van Dijk heeft het flink geholpen dat de dienst vijftig nieuwe medewerkers kon inhuren - grofweg van honderd naar honderdvijftig. ,,Soms heb je een crisis nodig om veranderingstrajecten op korte termijn door te voeren. Het probleembesef en urgentiegevoel is toegenomen, ook door het toeslagenschandaal en de analyses die volgden dat burgers tussen wal en schip dreigden te raken. Dankzij corona werd het snel normaal om zaken ook via videobellen af te handelen in plaats van op locatie. Daar zou normaal gesproken vijf jaar over worden vergaderd, nu is het de standaard geworden.”
Toch was er meer werk aan de winkel bij de Huurcommissie, de plek waar huurders van sociale huurhuizen zich kunnen melden als ze denken dat ze een te hoge huur betalen. ,,We hebben de informatie verbeterd. Vorig jaar kregen we 36.000 telefoontjes binnen met vragen over de rechten en plichten van huurders. Alle verzoekschriften zijn korter en in begrijpelijker taal opgeschreven, B1-niveau heet dat dan. Dat heeft enorm geholpen om het proces gemakkelijker te maken.”
Als een verhuurder ons niet duidelijk kan maken dat het niet klopt, zien wij geen reden meer om er een zitting voor te organiseren
Asje van Dijk, bestuurder en onder meer oud-burgemeester van Barneveld, heeft veel van de zaken ook persoonlijk afgehandeld om de stapel klachten sneller weg te werken. ,,We hebben een schifting gemaakt tussen ingewikkelde en eenvoudige zaken. Ik ben gerechtigd een voorzittersuitspraak te doen als een student bijvoorbeeld in een kamer van 12 vierkante meter woont en wij op basis van nog wat kenmerken kunnen concluderen dat de huur maximaal 312 euro zou mogen zijn. Als een verhuurder ons niet duidelijk kan maken dat de huur hoger zou moeten zijn, dan zien wij geen reden meer om er een zitting voor te organiseren. Dat scheelt veel tijd en daarmee is de huurder dus sneller geholpen.” In 2021 zijn 11.293 van de 16.616 verzoeken afgedaan met een voorzittersuitspraak, zo staat in het jaarverslag.
Verrassingen bij afrekening servicekosten
Dat de Huurcommissie de handen vrij heeft om een nieuwe stroom zaken aan te pakken is volgens Van Dijk waarschijnlijk hard nodig. ,,Met name rond de servicekosten gaan veel mensen het komende jaar onaangename verrassingen tegenkomen”, stelt hij. ,,De kosten voor energie lopen gierend uit de klauwen en omdat die vaak verstopt zitten in de servicekosten, verwachten wij dat veel huurders bij de afrekening vóór 1 juli een fikse rekening krijgen gepresenteerd.”
De Huurcommissie wordt vervolgens vaak ingeschakeld door huurders die vermoeden dat de afrekening niet klopt of dat zij die kosten niet op hun bord mogen krijgen. ,,Als wij zo'n zaak krijgen, splitsen we de huurprijs in de kale huur en de verschillende servicekosten. Soms is dat een schoonmaker van gemeenschappelijke ruimtes, maar het kan dus ook gaan om nutsvoorzieningen. Als het voorschot in de servicekosten niet toereikend is, mag een verhuurder de energiekosten verhalen bij de huurder. Tegen huurders zeggen we: probeer van de verhuurder het bewijs te krijgen van de meerkosten. En nu de achterstanden zijn weggewerkt kunnen we ook met vertrouwen zeggen: klop bij ons aan als je denkt dat er iets niet pluis is. Dat geldt ook voor verhuurders die problemen hebben met hun huurders overigens.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video11
Koopwoningmarkt koelt verder af: ‘Paniek omdat huis niet snel is verkocht’
Nadat de huizenprijzen in de eerste maanden van dit jaar op kwartaalbasis al daalden (2,1 procent volgens cijfers van de NVM), zijn er tekenen zichtbaar die wijzen op een verdere afkoeling van de koopwoningmarkt. -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
Dit zijn de regels voor huurverhogingen dit jaar
Omdat de waarde van de woning minder meetelt bij het puntensysteem, zijn er sinds 1 mei bewoners van sociale huurwoningen die om een huurverlaging kunnen vragen. De Woonbond adviseert iedereen goed te checken of verhuurders de regels naleven. -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUM
Ouderen moeilijk te bewegen naar kleiner huis om plaats te maken voor gezin: ‘Ik wil niet méér betalen’
Ouderen laten verhuizen vanuit hun (te) grote huis om plaats te maken voor een gezin. Het zou een oplossing kunnen zijn voor het woningtekort voor starters, maar de praktijk blijkt lastig: ,,Ik wil best kleiner wonen, maar ik wil natuurlijk niet méér betalen!”
-
PREMIUMLezerstips1
Van kruik tot hooikist: dit raden onze lezers aan om extra energie te besparen
Zonnepaneel, warmtepomp, isolatie: we kennen de hele besparingsriedel inmiddels wel. Maar zijn er nog óriginele manieren om de gascrisis het hoofd te bieden? Tips van lezers. -
met video5
Kopen zonder kijken-makelaar spreekt stel streng toe: ‘Jullie zijn kansloos op deze markt’
Martijn Krabbé en zijn mannen worden elke week uitgedaagd in de kijkcijferhit Kopen zonder kijken, maar maandagavond werd de lat wel heel hoog gelegd. Vera en Dyan werden voor het oog van 1.138.000 kijkers op het matje geroepen om de wensenlijst van hun droomhuis te veranderen én verhoogden tot twee keer toe het budget. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer