Volledig scherm
De Betuweroute © Archieffoto: Mariska Hofman

Derde spoor Betuweroute ligt er, maar blijft nog jaren ongebruikt

ZEVENAAR - ProRail heeft zondag de laatste hand gelegd aan het derde spoor van de Betuweroute, tussen Zevenaar en de Duitse grens. Toch duurt het nog jaren voordat er treinen rijden over dit nieuwe traject.

Op Duits grondgebied ontbreekt voorlopig de aansluiting met het derde spoor van de Betuweroute. Het nieuwe traject in Duitsland is op zijn vroegst klaar in 2022

Tussen Emmerich en Oberhausen wordt het spoor uitgebreid en vernieuwd over een lengte van 70 kilometer. De lengte van het derde spoor tussen Zevenaar en de Duitse grens is pakweg 3 kilometer. Er is ruim vier jaar aan gewerkt. Kosten voor het nieuwe stukje Betuweroute bedragen in totaal 105 miljoen euro. Dit is inclusief het aanpassen van het beveiligingssysteem, het verplaatsen van geluidsschermen en het aanpassen van bruggen en viaducten.

Ontroesten

Dat er voorlopig geen treinen rijden over het nieuwe spoor van de Betuweroute tussen Zevenaar en Duitse grens is volgens ProRail-woordvoerder Rene Vegter geen probleem: ,,Als het nodig is, ontroesten we het spoor. Daar heeft het niet van te lijden.”

De Betuweroute is de rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer van de Rotterdamse haven naar Duitsland. Er rijden per werkdag 70 tot 80 internationale goederentreinen overheen. Dat is minder dan nu al mogelijk is. Volgens Vegter kunnen in de huidige situatie maximaal 110 goederentreinen over de Betuweroute van Rotterdam naar Duitsland. Als het derde spoor in Duitsland klaar is, is er ruimte voor 160 treinen per dag.   

Minder capaciteit

Dat de capaciteit nog niet optimaal wordt benut, heeft te maken met vraag en aanbod van verladers. Daarnaast is er op de Betuweroute periodiek minder capaciteit beschikbaar vanwege de werkzaamheden aan het spoor in Duitsland. Vegter: ,,Daardoor is vaak maar treinverkeer in één richting mogelijk. De Duitsers moeten het derde spoor bouwen over een afstand van 70 kilometer, dwars door steden. Er moeten viaducten en bruggen worden aangepast en stations  worden verbouwd. Daardoor is geregeld beperkt treinverkeer mogelijk.”

Personentreinen

In die gevallen wordt het goederenvervoer omgeleid van Rotterdam naar Breda, via Tilburg en Venlo, de zogenoemde Brabantroute. In mindere mate rijden de goederentreinen de noordelijke omleidingsroute, via Oldenzaal naar Bad Bentheim. Sinds kort maken incidenteel ook internationale personentreinen van de Betuweroute gebruik.

Met het plaatsen van een zogenoemd stootjuk op de plek waar het spoor op Nederlands grondgebied eindigt, heeft ProRail zondag de werkzaamheden afgerond. Ook zijn dit weekeinde werkzaamheden aan de bovenleidingen verricht.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers