Volledig scherm
Aanleg A15 bij Duiven per drone in oktober vorig jaar. © Gerard Verschooten

Megaklus voor Dura Vermeer: bouwbedrijf mag A15 Bemmel-Zevenaar aanleggen

BEMMEL/ZEVENAAR - Bouwbedrijf Dura Vermeer gaat vanaf volgend jaar samen met een aantal Nederlandse en buitenlandse partijen de snelweg A15 verlengen. Rijkswaterstaat heeft de immense klus, waar vier jaar voor is uitgetrokken en zo’n 850 miljoen euro mee is gemoeid, aan deze aannemers gegund.

Dura Vermeer heeft onder andere vestigingen in Nijmegen, Bemmel, en Tiel. Het bedrijf behoort, samen met  BESIX, Hochtief, Van Oord en John Laing, tot één van de twee bouwcombinaties die nog in de race waren voor de aanbesteding. De winnende samenwerking, GelreGroen gedoopt, kreeg gisteren het verlossende bericht van Rijkswaterstaat dat de voorlopige gunning hun kant op was gevallen. Formeel heeft de andere partij nu nog 20 dagen om bezwaar te maken.

'Mooi nieuws’ laat Dura Vermeer op twitter weten over de toewijzing:

Volgens GelreGroen heeft Rijkswaterstaat hen geselecteerd op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit. De plannen van de bouwbedrijven zijn ‘onder andere beoordeeld op duurzaamheid, risicobeheersing en het beperken van verkeershinder’, stelt één van de aannemers.

Het is de bedoeling dat de bouwers volgend jaar met hun werkzaamheden beginnen en dat het verlengde stuk snelweg tussen Ressen en Zevenaar in 2024 open gaat. Ook de verbreding van de A12 bij Duiven en Zevenaar, die onderdeel is van het project, moet dan gereed zijn.

Al jaren gesteggeld

Volledig scherm
Het tracé van de nog door te trekken A15. © Rik Bors/DG

Over de doortrekking van de A15 wordt al jaren gesteggeld. Eind 2015 gaf toenmalig minister Schultz-van Haegen gehoor aan de vurige wens van de provincie Gelderland: om de wegen rondom Arnhem te ontzien, zou de snelweg A15 verlengd worden. De voorbereidingen voor de doortrekking waren in volle gang, toen in november vorig jaar het Europese Hof van Justitie roet in het eten dreigde te gooien. Het nieuwe stuk asfalt zou voor een te hoge uitstoot van stikstof zorgen.

De huidige verkeersminister, Cora van Nieuwenhuizen, vond eerder dit jaar echter een ‘achterdeurtje’. Door de doortrekking van de A15 uit het landelijke stikstofplan te halen, het inmiddels welbekende PAS, kon de verlenging als een afzonderlijk project worden gezien, waarvan de uitstoot lokaal gecompenseerd moet worden. Dat gebeurt door de maximumsnelheid op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn te verlagen naar 100 kilometer per uur.

Daarmee is overigens niet gezegd dat de doortrekking ook echt doorgaat. De Raad van State moet zich daar namelijk nog over buigen, omdat bezwaar tegen de plannen is aangetekend door bijvoorbeeld de stichting Duurzame Aanleg A15 en de Gelderse Natuur en Milieufederatie. De Raad van State verwacht dat de zaak begin 2020 dient. De stikstofcrisis zorgt daarnaast toch ook nog voor vertraging van de bouwplannen.

Liemers