Speedboten scheuren op de plas bij Tolkamer: ‘In het weekend is het levensgevaarlijk’

videoTOLKAMER - Het is bloedheet buiten en daarom druk aan het water. Handhavers hebben hun handen vol aan recreanten die voor overlast zorgen op plassen en rivieren in de regio. Ook rond recreatiegebied De Bijland bij Tolkamer laten politieboten zich nu vaker zien. ,,In het weekend is het levensgevaarlijk met de drukte.’’

Felix Berger (52) uit Ulft brengt samen met vrienden vrijwel elke week een bezoekje aan recreatiegebied De Bijland bij Tolkamer. Dan gaan zij met hun kleine speedboten het water op en genieten zij van de prachtige natuur om zich heen.

Op zondag blijft de groep thuis, ook met warme temperaturen als nu. ,,Dan zijn hier op dit kleine stukje water wel zestig tot zeventig bootjes’’, zegt Berger. ,,In het weekend is het levensgevaarlijk met die drukte. Het wordt hier dan vooral door Duitsers overgenomen.’’

Alcoholcontroles

Volledig scherm
Drukte op het water bij De Bijland. © Theo Kock

Om de veiligheid van recreanten op en langs het water te waarborgen, zijn de politie, Rijkswaterstaat en de waterschappen deze dagen zichtbaar aanwezig rond rivieren en plassen in de regio. Agenten voeren alcoholcontroles uit, boa’s in patrouilleboten kijken of snelheidsduivels met speedboten en jetski’s zich aan de regels houden.

Voor de kust van het Zeeuwse ging het dinsdag nog faliekant mis. Een 15-jarig meisje uit het Limburgse dorp Neer kwam om het leven bij een botsing tussen speedboot en een rubberboot.

Zesduizend euro schade

Quote

Het gaat hier altijd goed. De mensen zijn hier aardig en houden rekening met elkaar

Valentin Zimmermann, bezoeker De Bijland

De 69-jarige Hermann Wenning uit het Duitse Bocholt komt al zeker twee decennia naar recreatieplas De Bijland om even lekker te ontspannen. In al die jaren hebben hij en zijn vrouw Elisabeth (62) daar nog nooit een ongeluk zien gebeuren. Tenminste, tot vorig jaar zomer.

Een parasailer, die met een touw vastgeknoopt zat aan een speedboot, probeerde na een korte aanloop vanaf de kant de lucht in te gaan. De wind kreeg alleen vat op zijn parachute en blies hem met hoge snelheid hard tegen de camper van Wenning en een zwart bestelbusje aan. Bij het ongeval vielen meerdere gewonden. Een kapot zonnescherm, luiken die in puin lagen; Wenning zelf had voor ruim zesduizend euro schade.

Bang voor meer ernstige incidenten bij De Bijland is hij alleen niet. De speedboten op de recreatieplas halen soms hoge snelheden, maar zorgen nooit voor echt gevaar, zegt Wenning. ,,De kinderen die spelen, blijven dichtbij het strand en anders wordt daar door de havenmeester iets van gezegd.’’

Volgens zijn vrouw houdt ook de politie geregeld een oogje in het zeil. ,,De ene keer is er een grote boot, dan weer een wat kleinere. Op het dijkje hier achter zie je soms ook politieauto’s staan.’’

Wie is de baas op het water?

Als je wilt gaan varen, heb je - net zoals op de weg - te maken met vaarregels. Maar wie controleert nu waar?

De Landelijke Eenheid - voorheen de waterpolitie - heeft alle waterwegen onder haar hoede, maar vooral de grote rivieren. Zij zorgen voor de eerste opvang bij incidenten in zowel de beroeps- als de recreatievaart. De Landelijke Eenheid bezit snelle politieboten die 70 kilometer per uur kunnen, waardoor zij speedboten die té hard gaan, kunnen beboeten. Met haar STOP-bord kan de Landelijke Eenheid boten aanleggen en bekeuren of doorsturen naar de rechtbank.

Rijkswaterstaat functioneert als verkeersleider op het water. Zij varen rond in hun geel-zwarte patrouillevaartuigen die wat langzamer gaan dan de snelle politieboten. In de drukke zomerperiode gaat hun aandacht vooral uit naar de pleziervaart. Milieudelicten vallen ook onder haar verantwoordelijkheid. Rijkswaterstaat verdeelt haar watergebieden op: de Waal wordt gecontroleerd door Rijkswaterstaat Oost, de Maas door Rijkswaterstaat Zuid.

Ondanks dat de politie eigen boten bezit, trekt zij vaak op met de Landelijke Eenheid en Rijkswaterstaat. De politieagent stapt op hun vaartuig, maar voert zijn eigen bevoegdheden uit.

Bestelbus vol met vaarspullen

Landgenoot Valentin Zimmermann (39), die even verderop in een gestroomlijnd zwempak rondloopt, krijgt daar maar weinig van mee. Hij is met zijn speedboot nog nooit gecontroleerd op het water, zegt hij. Als het even kan, probeert de Duitser bij zonnig weer van zijn woonplaats Borken naar Tolkamer te rijden. Duurt ongeveer veertig minuten. Zijn witte bestelbus ligt dan vol met rubberen banden en andere opblaasspullen die achter zijn boot kunnen worden gebonden. Het snelle vaartuig zelf neemt hij mee op een aanhanger.

‘Vollgas’ gaat het wel eens op het water, vertelt Zimmermann. ,,Maar het gaat hier altijd goed. De mensen zijn hier aardig en houden rekening met elkaar.’’

Ulftenaar Berger heeft wel een idee hoe dat komt. ,,Als het zo druk is in het weekend, is de waterpolitie er altijd.’’ Voorzichtig lachend: ,,Bijna te vaak.’’

Dit zijn de belangrijkste regels voor snelle vaartuigen

Een snel vaartuig is een boot die harder dan 20 km/uur gaat. Ook jetski’s en waterscooters die zo hard gaan, vallen daaronder.

1. De bestuurder moet een vaarbewijs hebben, dat aan boord moet zijn.

2. De bestuurder moet minimaal 18 jaar oud zijn.

3. Staand sturen mag, mits het veilig is en de bestuurder een reddingsvest draagt.

4.
De vaarder moet een dodemanskoord - met een dodemansknop - dragen. De knop stopt de boot meteen als de bestuurder overboord valt.

5. Het vaartuig moet geregistreerd staan en het registratieteken, een Y-nummer, moet aan beide kanten van de boot staan (in een andere kleur dan de boot).

6. Bestuurders moeten zich houden aan de toegestane vaarsnelheden die op de borden staan.

7. Om geluidsseinen te kunnen geven, moet een scheepstoeter aan boord zijn.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers