Volledig scherm
Stefan Raimondo (links) volgt John van den Berg op als directeur van Dachser in Zevenaar. Foto :Jan Ruland van den Brink © Jan Ruland van den Brink

Wisseling van de wacht bij Dachser in Zevenaar:
‘Logistieke hotspot? Alleen met A15 en verbrede A12’

ZEVENAAR - Voortaan staat Stefan Raimondo aan het roer bij het logistieke bedrijf Dachser op businesspark 7Poort. John van den Berg, tot voor kort verantwoordelijk voor de pakweg 250 medewerkers in Zevenaar, wordt landendirecteur van Dachser in Ierland. 

Oost-Nederland heeft potentie als logistieke hotspot. Maar daarvoor is doortrekking van de A15 een must en verbreding van de A12 pure noodzaak. Bovendien moet er een tweede brug komen bij businesspark 7Poort in Zevenaar, mét een aansluiting op de nieuwe afrit naar de A12. Dat stelt Stefan Raimondo, de nieuwe directeur van logistiek dienstverlener Dachser op 7Poort in Zevenaar.

Verkeer muurvast

Raimondo woont 27 kilometer verderop, in Elst. Als je elke dag naar Zevenaar moet, is dat niet ideaal nu zowel de A325 als de Pleijroute op de schop gaat. Rijkswaterstaat waarschuwde vooraf voor fikse vertragingen. Die waarschuwing was niet overbodig. Sinds vorige week de werkzaamheden begonnen, staat het verkeer rond Arnhem nog vaker muurvast. 

Kilometers omrijden

Kilometers omrijden via A15 en A50 is een optie, zolang er aan de weg tussen Arnhem en Zevenaar wordt gewerkt. ,,Ik overweeg om van de zomer met de fiets naar Zevenaar te komen", zegt de nieuwe baas van de vestiging van Dachser in Zevenaar. 

Volledig scherm
De overslagloods van Dachser op businesspark 7Poort, die vorig jaar in gebruik werd genomen. Foto: Theo Kock © DE GELDERLANDER

,,Het staat al tijden vast in de spits. Een slechte zaak voor de economische ontwikkelingen in de regio. Oost-Nederland heeft zeker potentie als logistieke hotspot, maar niet zonder het nieuwe A15-tracé en een verbrede A12.”

Gedegen familiebedrijf

Raimondo ging in Zevenaar aan de slag na een gedegen inwerkperiode. Acht maanden kreeg John van den Berg, de vorige vestigingsmanager, om zijn opvolger wegwijs te maken bij het bedrijf. Een gedegen familiebedrijf, dat in 1930 werd opgericht door Thomas Dachser. Hij begon met het vervoer van kaas vanuit Zuid-Duitsland. ,,Die bracht hij naar het Ruhrgebied”, weet Van den Berg. ,,Terug reed hij met zware staal.”

150 tot 200 vrachtwagens

Tegenwoordig telt Dachser wereldwijd zo'n 400 vestigingen. In 2012 was Dachser een van de eerste ondernemingen die zich op het nieuwe Zevenaarse bedrijventerrein 7Poort vestigde. Vanaf de vestiging op 7Poort, waar vorig jaar de loods verder werd uitgebreid naar een oppervlakte van 10.000 vierkante meter, vertrekken dagelijks 150 tot tweehonderd vrachtwagens. 

,,Maatschappelijk zijn deze honderden verkeersbewegingen per dag naar drie kanten onaanvaardbaar”, zegt Van den Berg. Hij doelt op het vrachtverkeer vanaf 7Poort richting Babberich, via de Hengelderweg naar Didam of het verkeer dat over de Ringbaan-Oost naar de oprit Griethse Poort bij de A12 rijdt. ,,Ook daar staat het elke ochtend vast.”, weet Raimondo inmiddels uit ervaring. 

‘Weinig beweging’

Juist de ligging aan de A12 en de belofte van een ‘eigen’ op- en afrit voor 7Poort was voor Dachser reden voor de nieuwbouw in Zevenaar. ,,Al zeven jaar zeggen ze: de verbreding van de A12 en de A15 komen er. Ook door de infrastructuur - of het ontbreken daarvan - is er weinig beweging op 7Poort.”

Voor Raimondo en Van den Berg staat als een paal boven water dat de tweede brug bij de entree naar het bedrijventerrein noodzakelijk is, mét een aansluiting op de nieuwe afrit. Zevenaar trekt 2,7 miljoen euro uit voor  de nieuwe brug. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers