Volledig scherm
De provinciale weg N348 tussen Zutphen en Deventer. Naast de weg ligt het huidige fietspad tussen beide Hanzesteden. © Archieffoto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau

Vier varianten voor fietssnelweg tussen Zutphen en Deventer

Al vier jaar lang wordt erover gesproken. Nu lijkt het er dan echt van te komen. Een snelfietsroute tussen Zutphen en Deventer. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan vier mogelijke routes voor de fietssnelweg, omgedoopt tot de F348. 

Inwoners van Zutphen en Deventer die auto laten staan en de fiets of e-bike pakken voor de drukbereden route tussen beide Hanzesteden. Het is het droombeeld van gemeenten in de stedendriehoek en de provincies Gelderland en Overijssel. Gezamenlijk zijn er miljoenen voor begroot, maar een definitief plan is er nog steeds niet voor een snelfietsroute tussen Zutphen en Deventer. De komst van de fietssnelweg is wel een grote stap dichterbij nu de laatste hand wordt gelegd aan vier mogelijke routes.

Landelijke route

,,We werken aan vier varianten. Als die duidelijk zijn willen we zo snel mogelijk over in overleg met onder meer omwonenden’’, laat Roland Hendriksen namens het regionale samenwerkingsverband Stedendriehoek weten. Exacte routes kan Hendriksen nog niets geven over de snelfietsroute die uiteindelijk van Zutphen naar Deventer moet lopen, via Gorssel en Epse. Wel laat hij weten dat het geen uitgemaakte zaak is dat de fietsroute letterlijk langs de provinciale weg N348 loopt. ,,We hebben de snelfietsroute opgedeeld in een noord- en een zuidkant. Voor beide kanten werken we aan een landelijke route en een route langs de N348. In totaal ontstaan er daardoor vier varianten. Hoe die routes exact moeten lopen onderzoeken we nog. Zorgvuldigheid is daarbij het credo.’’

Waar Hendriksen zich nog niet wil wagen aan een exacte datum voor de keuze van een definitieve route, mikt de gemeente Lochem op het voorjaar 2020. In de bestuursrapportage, een stand van zaken over de uitvoering van de jaarlijkse begroting, laat Lochem weten dat de snelfietsroute vertraging heeft opgelopen omdat het onderzoek voor de routes complexer bleek dan vooraf ingeschat. Een definitieve route moet in het komende voorjaar gekozen worden. Dan worden ook de exacte kosten voor de fietssnelweg duidelijk.

Miljoenen

Over zo’n snelle fietsverbinding wordt al sinds 2016 gesproken. In een eerdere haalbaarheidsstudie is uitgerekend dat zo’n snelle fietsas ongeveer 10 miljoen euro kost. Het is de bedoeling dat de gemeenten aan de route - Deventer, Lochem en Zutphen - samen een kwart van de kosten ophoesten. De rest van het bedrag moet komen van de provincies Gelderland en Overijssel en het Rijk. 

De gemeente Zutphen bekeek vorig jaar vanwege de verslechterde financiële situatie van de gemeente de mogelijkheid om onder de bijdrage uit te kunnen. Zover is het niet gekomen. In meerjarenbegroting heeft Zutphen zowel voor 2020 (drie ton) als 2021 (vier ton) een bijdrage aan de fietssnelweg opgenomen. ,,Zover wij weten doet Zutphen nog gewoon mee’’, bevestigt ook Hendriksen.