Volledig scherm
De zuidzijde van de Noorderhaven is met rood-wit lint afgezet. De vingerpieren zijn beschadigd. © Ronny te Wechel

Zutphen in clinch met aannemer jachthaven Noorderhaven en beraadt zich op vervolgstappen

De constructie van de vingerpieren bij de Noorderhaven moet zo snel mogelijk gerepareerd worden. Uit onderzoek van de gemeente Zutphen is gebleken dat de vingerpieren van de jachthaven al vanaf het eerste moment niet voldoen. Aannemer Marimat reageert niet op het verzoek van Zutphen, waardoor de gemeente zich beraadt op vervolgstappen.

,, De constructie is niet deugdelijk en moet worden aangepast’’, draaide wethouder Harry Matser er voor de gemeenteraad niet omheen. De haven is al sinds de afgelopen zomer voor een groot deel gesloten. ,,De bouwer reageert alleen niet op ons verzoek tot herstelwerkzaamheden.’’

De nieuwe Zutphense haven is aan de zuidkant, aan de kant van Het Koelhuis, na het eerste vaarseizoen zo erg beschadigd dat het havendeel is gesloten. De verbinding tussen de lange steiger en de vingerpieren, waar boten aanleggen, is beschadigd waardoor de pieren in beweging zijn gekomen. 

Herstel

Zutphen richt zich nu in eerste instantie op een zo snel mogelijk herstel van de jachthaven. ,,We hopen dat de haven dan voor juni weer geopend kan worden, zodat de boten in het vaarseizoen weer kunnen aanleggen’’, aldus Matser. 

Daarna richt Zutphen zich op eventuele vervolgstappen tegen aannemer Marimat. ,,Het is op dit moment onduidelijk of Marimat zich wil onttrekken aan de verantwoordelijkheid’’, vervolgt Matser. ,,We hebben meerder malen contact gezocht, maar het is tot nu toe niet tot contact gekomen.’’ Eerder weigerde aannemer Marimat ook vragen van De Stentor over nieuwe problemen in de Noorderhaven te beantwoorden.

Nieuw hoofdstuk

Een nieuw negatief hoofdstuk in het project dat de gemeente Zutphen al 6,5 miljoen euro kostte. Voor de opening van de haven botsten de gemeente Zutphen en Marimat al. In 2016 werd de haven opgeleverd, pas afgelopen voorjaar legden de eerste boten in de haven aan. Het ging onder meer mis bij de brug die de kade met de steigers verbindt. Het begon met gesteggel over de constructie. De gemeente wilde aanvullende constructieberekeningen zien.

Maanden lag het werk hierdoor stil. Toen er eenmaal een akkoord lag, ging het alsnog fout. Bij het inhijsen van de brug scheurde het betonnen bevestigingsblok. Ook de kade raakte beschadigd. Zonder toestemming van de gemeente Zutphen heide Marimat vervolgens grote palen de grond in om de kade te verstevigen.